Formule 1 v roce 2000
Z Multimediaexpo.cz
LI. Mistrovství Světa Formule 1 / 2000 | |
---|---|
Formule 1 v roce 1999****Formule 1 v roce 2001 | |
Mistr světa David Coulthard 73 | |
Pohár konstruktérů Ferrari 170 McLaren 162 Williams 36 | |
Grand Prix | |
Francie | Malajsie |
Sezóna 2000 je rokem návratu formule 1 na Severoamerický kontinent. Do kalendáře Velkých cen byl zařazen legendární ovál v Indianapolis. Zatímco McLaren vsadil na jezdecké složení z předešlého roku, ostatní týmy čile obchodovaly. Obhájce trofeje konstruktérů, Ferrari, angažoval Rubense Barrichella, od Stewarta, který celý tým prodal Jaguaru. Jaguar se tak stal novým týmem ve Formuli 1 a ke zkušenému Johnny Herbertovi přibral Eddie Irvineho, který odešel od Ferrari. Arrows propustil Japonce Takagiho a na jeho místo přijal Verstappena, navíc přestal pracovat na vlastních motorech a sáhl po zákaznických motorech Renault označených jako Supertec. Stejné motory ,ale pod označením Playlife používá také Benetton, který i nadále věří dvojici Fisichella – Wurz. V týmu BAR se do formule 1 vrací motory Honda a ve Williamsu motory BMW. Jarno Trulli odchází z týmu Prost a nahrazuje Hilla u Jordanu. Nový ročník zahajuje Grand Prix Austrálie na okruhu v Melbourne. V závodě zvítězil Michael Schumacher před svým novým týmovým kolegou Rubensem Barrichellem a zajistili tak pro Ferrari double. McLaren naopak zahajuje sezónu nejhorším možným způsobem, oba dva monoposty odstoupily pro závadu motoru. Druhý závod, který se koná v Brazílii, přinesl pole position Hakkinenovi, ale potíže McLarenu přetrvávají. Hakkinen závod nedokončil a David Coulthard byl diskvalifikován ze druhého místa pro nestandardní výšku zadního přítlačného spoileru. Zvítězil Michael Schumacher, a na druhé místo se posunul Giancarlo Fisichella. Za dva týdny v italské Imole, kde se již tradičně pořádá Velká cena San Marina, je Hakkinen znovu nejlepším pilotem kvalifikace, ale krátce po startu je předjet Schumacherem. Ferrari tak zvítězilo v prvních třech závodech. Na britských ostrovech získává své první pole positon u Ferrari Rubens Barrichello, ale v závodě udávají tempo oba jezdci McLarenu a tak si pro vítězství dojel na domácí půdě Coulthard před Hakkinenem a Michaelem Schumacherem. Ještě před Velkou cenou Španělska, David Coulthard jako zázrakem přežil pád svého soukromého letadla, které havarovalo během nouzového přistání. Na palubě letadla přišel o život pilot a mechanik, David Couthard, jeho snoubenka i soukromý trenér, vyvázli jen s pár šrámy a obrovským šokem. Velká cena Španělska byla podobná té britské, z pole position startoval znovu rudý vůz tentokrát pilotovaný Schumacherem, první dvě příčky v cíly získaly vozy McLaren v pořadí Hakkinen – Coulthard a na stupně vítězů je doprovodil Barrichello na Ferrari. Michaela Schumachera vyřadila z dobrého umístění nehoda v boxech, při které zranil svého mechanika. Deštivá velká cena Evropy je doslova vodou na mlýn Michaela Schumachera, který spolu s Hakkinenem jako jediní dokončí závod s plným počtem kol. David Coulthard nedokázal využít nejlepší startovní pozice a dojíždí jako třetí o kolo zpět.
Kvalifikaci na Grand Prix Monaka ovládl Michael Schumacher, překvapením bylo druhé místo Jarna Trulliho. V závodě Schumacher odstoupil z první pozice a uvolnil tak místo Coulthardovi, kterého následoval Rubens Barrichello a Giancarlo Fisichella. Cirkus F1 měl dva týdny na cestu za oceán, kde se konala velká cena Kanady. V Montrealu na okruhu, který nese jméno Gillese Villeneuvea, vybojoval pole Michael Schumacher, které posléze proměnil ve vítězství. Rubens Barrichello vybojoval druhé místo a Giancarlo Fisichella znovu dosáhl na stupně vítězů. Návrat do Evropy naznačoval stále stejnou písničku, ve Francii si pole position zajistil Michael Schumacher, v závodě ovšem tempo udával David Coulthard a na stupně vítězu ho doprovodil Mika Häkkinen a Rubens Barrichello. Michael Schumacher ukončil své působení ve velké ceně Rakouska hned po startu v kolizi se Zontou. Mika Häkkinen vytěžil další vítězství před svým týmovým kolegou a Barrichellem. Start do domácí velké ceny Německa se znovu nepovedl Schumacherovi tentokrát se potkal s Benettonem Fisichelli. Poprvé se radoval z vítězství Rubens Barrichello, který odolal náporu obou McLarenů. Závod byl narušen mužem, který vtrhl na závodní dráhu s transparentem, který hlásal hesla proti Mercedesu. Na trať vyrazil Safety car, který zadržel muže, dělníka propuštěného z Mercedesu. V Maďarsku je Schumacher nejrychlejší v tréninku, jeho zaváhaní při startovním procesu využil Hakkinen a přímo si letěl pro vítězství. Deset bodů vyneslo Finovi vedení v šampionátu. Lázeňské město Spa hostilo velkou cenu Belgie a byly zde k vidění nejlepší předjížděcí manévry celé sezóny. Díky špatnému počasí se startovalo za Safety carem. Vítězem se stal Hakkinen před bratry Schumacheri Michaelem a Ralfem. Schumacher ztratil další dva body. Monza je nejrychlejším okruhem v celém seriálu a vždy je zaplněná tisícem fanoušků z celé Itálie, kteří přijeli podpořit své rudé vozy. Začátek závodu poznamenala nešťastná nehoda šesti vozů, bohužel jedna pneumatika zasáhla traťového komisaře, který krátce poté svým zraněním podlehl. Vítězem se stal Schumacher před Hakkinenem a stáhl tak jeho vedení o dva body. Velká cena USA se uskutečnila na slavném oválu v Indianapolis uzpůsobeném pro formuli 1. Schumacher nenechává nic náhodě a z prvního místa na roštu vyráží do čela. Mika Hakkinen zápasí s motorem svého McLarenu až v 25 kole odstoupil. Schumacher vede o osm bodů a tak do poslední Grand Prix Japonska nastupuje s vědomím, že k zisku titulu mu stačí zisk tří bodů. První krok učinil již v kvalifikaci a vybojoval tak pole position, které následně nevyužil ve svůj prospěch. Po startu ho předjel Hakkinen a dlouho nechával Němce za svými zády, až poté co musel ke svým mechanikům uvolnil Michaelovi cestu k titulu. Po dlouhých 21 letech se Ferrari konečně dočkalo titulu mezi jezdci.
Obsah |
Pravidla
Boduje prvních 6 jezdců podle klíče:
- První - 10 bodů
- Druhý - 6 bodů
- Třetí - 4 bodů
- Čtvrtý - 3 bodů
- Pátý - 2 body
- Šestý - 1 bod
- Maximálně 10 válcové nepřeplňované motory o objemu 3000 cc
- Minimální hmotnost vozů 600 kg
Složení týmů
Číslo | Pilot | Testovací pilot | |
---|---|---|---|
McLaren (West McLaren Mercedes) | Model: MP4/15 Motor: Mercedes FO110J V10 Pneumatiky: Bridgestone | ||
1 2 | David Coulthard | Olivier Panis | |
Ferrari (Scuderia Ferrari Marlboro) | Model: F1-2000 Motor: Ferrari 049 V10 Pneumatiky: Bridgestone | ||
3 4 | Rubens Barrichello | Luca Badoer | |
Jordan(Benson & Hedges Jordan) | Model: EJ10, EJ10B Motor: Honda Mugen-Honda MF 301HE V10 Pneumatiky: Bridgestone | ||
5 6 | Jarno Trulli | Tomáš Enge | |
Jaguar(Jaguar Racing) | Model: R1 Motor: Cosworth CR-2 V10 Pneumatiky: Bridgestone | ||
7 7 8 | Johnny Herbert | Luciano Burti | |
Williams (BMW WilliamsF1 Team) | Model: FW22 Motor: BMW E41/4 V10 Pneumatiky: Bridgestone | ||
9 10 | Jenson Button | Bruno Junqueira | |
Benetton(Mild Seven Benetton Playlife) | Model: B200 Motor: Playlife (Renault) FB02 V10 Pneumatiky: Bridgestone | ||
11 12 | Giancarlo Fisichella Alexander Wurz | Hidetoshi Mitsusada | |
Prost(Gauloises Prost Peugeot) | Model: AP03 Motor: Peugeot A20 V10 Pneumatiky: Bridgestone | ||
14 15 | Nick Heidfeld | Stephane Sarrazin | |
Sauber (Red Bull Sauber Petronas) | Model: C19 Motor: Petronas SPE 04A V10 (Ferrari 048B) Pneumatiky: Bridgestone | ||
16 17 | Mika Salo | Není | |
Arrows (Arrows F1 Team) | Model: A21 Motor: Supertec FB02 V10 (Renault) Pneumatiky: Bridgestone | ||
18 19 | Jos Verstappen | Mark Webber | |
Minardi(Telefonica Minardi Fondmetal) | Model: M02 Motor: Fondmetal 01 V10 (Ford Zetec R) Pneumatiky: Bridgestone | ||
20 21 | Gaston Mazzacane | Není | |
B.A.R (Lucky Strike Reynard BAR Honda) | Model: 002 Motor: Honda RA000E V10 Pneumatiky: Bridgestone | ||
22 23 | Ricardo Zonta | Darren Manning |
Velké ceny
Konečné hodnocení Mistrovství světa
Jezdci
- Michael Schumacher Ferrari 108
- Mika Häkkinen McLaren 89
- David Coulthard McLaren 73
- Rubens Barrichello Ferrari 62
- Ralf Schumacher Williams 24
- Giancarlo Fisichella Benetton 18
- Jacques Villeneuve B.A.R 17
- Jenson Button Williams 12
- Heinz Harald Frentzen Jordan 11
- Jarno Trulli Jordan 6
- Mika Salo Sauber 6
- Jos Verstappen Arrows 5
- Eddie Irvine Jaguar 4
- Ricardo Zonta BAR 3
- Alexander Wurz Benetton 2
- Pedro de la Rosa Arrows 2
Pohár konstruktérů
Národy
- Německo 143
- Finsko 95
- Velká Británie 89
- Brazílie 65
- Itálie 24
- Kanada 17
- Nizozemí 5
- Rakousko 2
- Španělsko 2
Roční statistiky
Vítězství | Vůz | Motor | Národ |
---|---|---|---|
Michael Schumacher 9x | Ferrari 10x | Ferrari 10x | Německo 9x |
Mika Häkkinen 4x | McLaren 7x | Mercedes 7x | Finsko 4x |
David Coulthard 3x | Velká Británie 3x | ||
Rubens Barrichello 1x | Brazílie 1x |
Pole Position | Vůz | Motor | Národ |
---|---|---|---|
Michael Schumacher 9x | Ferrari 10x | Ferrari 10x | Německo 9x |
Mika Häkkinen 5x | McLaren 7x | Mercedes 7x | Finsko 5x |
David Coulthard 2x | Velká Británie 2x | ||
Rubens Barrichello 1x | Brazílie 1x |
Nejrychlejší kolo | Vůz | Motor | Národ |
---|---|---|---|
Mika Häkkinen 9x | McLaren 12x | Mercedes 12x | Finsko 9x |
Rubens Barrichello 3x | Ferrari 5x | Ferrari 5x | Brazílie 3x |
David Coulthard 3x | Velká Británie 3x | ||
Michael Schumacher 2x | Německo 2x |
Podium | Vůz | Motor | Národ |
---|---|---|---|
Michael Schumacher 12x | McLaren 22x | Mercedes 22x | Německo 17x |
Mika Häkkinen 11x | Ferrari 21x | Ferrari 21x | Finsko 11x |
David Coulthard 11x | Benetton 3x | Playlife 3x | Velká Británie 11x |
Rubens Barrichello 9x | Williams 3x | BMW 3x | Brazílie 9x |
Giancarlo Fisichella 3x | Jordan 2x | Mugen Honda 2x | Itálie 3x |
Ralf Schumacher 3x | |||
Heinz Harald Frentzen 2x |
Nejrychlejší GP | Jezdec | Vůz | Rychlost |
---|---|---|---|
Německo | Rubens Barrichello | Ferrari F1-2000 | 215,278 km/h |
Itálie | Michael Schumacher | Ferrari F1-2000 | 210,432 km/h |
Belgie | Mika Häkkinen | McLaren MP4/15 | 208,468 km/h |
Rakousko | Mika Häkkinen | McLaren MP4/15 | 208,454 km/h |
Velká Británie | David Coulthard | McLaren MP4/15 | 208,296 km/h |
Japonsko | Michael Schumacher | Ferrari F1-2000 | 207,447 km/h |
Brazílie | Michael Schumacher | Ferrari F1-2000 | 200,423 km/h |
San Marino | Michael Schumacher | Ferrari F1-2000 | 200,198 km/h |
Španělsko | Mika Häkkinen | McLaren MP4/15 | 196,405 km/h |
Austrálie | Michael Schumacher | Ferrari F1-2000 | 196,218 km/h |
Malajsie | Michael Schumacher | Ferrari F1-2000 | 194,199 km/h |
USA | Michael Schumacher | Ferrari F1-2000 | 190,376 km/h |
Francie | David Coulthard | McLaren MP4/15 | 187,171 km/h |
Kanada | Michael Schumacher | Ferrari F1-2000 | 180,850 km/h |
Evropa | Michael Schumacher | Ferrari F1-2000 | 179,551 km/h |
Maďarsko | Mika Häkkinen | McLaren MP4/15 | 173,658 km/h |
Monako | David Coulthard | McLaren MP4/15 | 144,072 km/h |
Nejtěsnější vítězství | Vítěz | Druhý | Rozdíl |
---|---|---|---|
Kanada | Michael Schumacher | Rubens Barrichello | 0:00.174s |
Malajsie | Michael Schumacher | David Coulthard | 0:00.732s |
Belgie | Mika Häkkinen | Michael Schumacher | 0:01.104s |
San Marino | Michael Schumacher | Mika Häkkinen | 0:01.169s |
Velká Británie | David Coulthard | Mika Häkkinen | 0:01.477s |
Japonsko | Michael Schumacher | Mika Häkkinen | 0:01.837s |
Itálie | Michael Schumacher | Mika Häkkinen | 0:03.810 |
Německo | Rubens Barrichello | Mika Häkkinen | 0:07.452 |
Maďarsko | Mika Häkkinen | Michael Schumacher | 0:07.917 |
Austrálie | Michael Schumacher | Rubens Barrichello | 0:11.415 |
USA | Michael Schumacher | Rubens Barrichello | 0:12.118 |
Rakousko | Mika Häkkinen | David Coulthard | 0:12.535 |
Evropa | Michael Schumacher | Mika Häkkinen | 0:13.822 |
Francie | David Coulthard | Mika Häkkinen | 0:14.748 |
Monako | David Coulthard | Rubens Barrichello | 0:15.889 |
Španělsko | Mika Häkkinen | David Coulthard | 0:16.066 |
Brazílie | Michael Schumacher | Giancarlo Fisichella | 0:39.898 |
Související články
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |