Jarno Trulli

Z Multimediaexpo.cz

Přejít na: navigace, hledání
Jarno Trulli při Grand Prix Belgie 2009

Jarno Trulli (* 13. července 1974, Pescara) je italský jezdec Formule 1. V současné době jezdí za stáj Toyota F1.

Obsah

Kariéra před Formulí 1

Trulli se narodil v Pescaře, Abruzzu, v Itálii. Jeho rodiče byli fanoušci motorsportu a pojmenovali svého syna po Jarno Saarinenovi, finském závodníkovi, který zahynul v roce 1973. Finské křestní jméno vzbudilo nemalé pozdvižení, když vstoupil do F1, jelikož někteří nechápali, že je Ital. Otcovo nadšení také znamenalo, že stejně jako jiní dobří závodníci, začínal Jarno na motokárách.

Mladý Jarno vstoupil do motoristického světa v roce 1983, když startoval v mini motokárách. O pár let později se z něj stal nejúspěšnější motokárový jezdec vůbec. V roce 1987 získal zlatou medaili „Youth Games,“ v roce 1988, 1989 a 1990 se stal mistrem Itálie. V roce 1990 zvítězil i v prestižní Grand Prix Hong Kongu. V roce 1991 se stal mistrem světa, v dalších dvou letech byl na mistrovství světa druhý. V roce 1993 zvítězil v prestižní Grand Prix Japonska. Další rok se stal mistrem Evropy a vítězem světového poháru „Memorial Ayrton Senna“, dále získal titul mistra Severní Ameriky a titul mistra světa.

Rok 1995 byl zlomový, opět získal světový pohár „Memorial Ayrton Senna“, stal se mistrem Itálie a zvítězil v Grand Prix Austrálie. To byl již ale v zorném poli šéfa Benettonu, Flavia Briatoreho, který mu zaplatil cestu do německého šampionátu Formule 3. I když Trulli vstoupil do mistrovství až v jeho druhé polovině, dokázal zvítězit v posledních dvou závodech a zajistil si tak 4. místo. Následující rok byl již mistrem Německa a v roce 1997 už si odbyl debut ve F1.

Formule 1

1997: Minardi; 1997-1999: Prost

Debut si odbyl v týmu Minardi. Tam odjel prvních 7 závodů, poté nahradil zraněného Oliviera Panise v týmu Prost. A ohromil se slabým Prostem hned na začátku, když skončil čtvrtý v Německu a dokonce vedl závod v Rakousku. V Prostu zůstal po další 2 roky a první stupně vítězů vybojoval v deštivé Grand Prix Evropy 1999. To byl ale opravdový vrchol a také štěstí, a tak Jarno po sezóně opustil skomírající Prost a přešel k týmu Jordan, který mu měl zlepšit výsledky.

2000-2001: Jordan

Sezónu 2000 tedy začal Jarno v Jordanu, jehož nejlepší léta už ale pomalu a nadobro končila. V těchto dvou letech u irského týmu Jarno nevybojoval žádné pódiové umístění, ale prokázal se jako výborný jezdec v kvalifikacích. Ač se mu v závodech moc nedařilo, v kvalifikacích tedy porážel mnoho silnějších soupeřů a ukázal, že do F1 patří. V roce 2000 skončil celkově na 10. místě a v sezóně 2001 na 9. místě, čímž dokázal, že stoupá vzhůru. A jelikož byl v dlouholeté smlouvě se svým manažerem a zároveň manažerem týmu Renault, Flaviem Briatorem, přešel Jarno pro rok 2002 právě do Renaultu.

2002-2004: Renault

Jarno Trulli ve voze Renault při Grand Prix USA 2003 na okruhu Indianapolis

Trulliho týmovým kolegou se stal Jenson Button, který s Jarnem často v kvalifikacích prohrával, avšak porážel ho v závodech. Ale přestože byl z jezdecké dvojice lepší Button (celkově byl 7., zatímco Trulli 8.), místo v kokpitu pro rok 2003 po boku Fernanda Alonsa dostal Jarno Trulli. Síla Renaultu se v sezóně 2003 značně zvýšila a Alonso vyhrál v Maďarsku. Trulliho výsledky opět nebyly nijak oslnivé, ale v Německu vybojoval své první pódium od působení v Prostu.

S vědomím, že Alonso Trulliho v sezóně 2003 jasně porazil, vstoupil Jarno do nové sezóny s novým nábojem. V první půlce sezóny byl právě Ital lepší z dvojice jezdců. A vše korunovalo Monako, kde Jarno poprvé za svoji kariéru vyhrál závod, po nádherné jízdě z pole position. Díky slušným výsledkům by si mnozí mysleli, že Jarno má smlouvu na rok 2005 jistou, bohužel se tak nestalo, a přátelství s Briatorem vzalo za své. Chyba v poslední zatáčce po které obsadil místo na stupních vítězů Rubens Barrichello z Ferrari a poté několik závodů bez zisku bodu znamenaly, že jeho dny u Renaultu byly sečteny a před posledními 3 závody musel z týmu odejít. Byl nahrazen mistrem světa z roku 1997, Jacquesem Villeneuvem. Trulli si ale místo našel rychle, když podepsal s Toyotou na rok 2005 a ještě stihl odjet poslední 2 závody v roce 2004, když nahradil Ricarda Zontu. Celkově obsadil Jarno šesté místo a právě tato sezóna se stala jeho nejlepší na kariéře.

2004: Toyota

Trulli ve voze Toyota TF105 v sezóně 2005

2005

Sezóna 2005 byla pro Trulliho dobrá. Místa na stupních vítězů dokázala, že jeho forma se s přestupem nevytratila a v Indianapolis získal dokonce pole position, což mu ale nebylo k ničemu platné, protože do závodu odstartovaly jen vozy Ferrari, Jordan a Minardi. Po celou sezónu Trulli porážel svého přeplaceného stájového kolegu, Ralfa Schumachera, ale neúspěchy z posledních 4 závodů znamenaly, že v celkové klasifikaci skončil Trulli 2 body za Ralfem, na 7. místě.

2006

V roce 2006 Trulli začal velice špatně, přestože to nebylo až tak moc jeho zaviněním, například při Grand Prix Austrálie ho vyřadil v prvním kole David Coulthard. A jelikož v prvních 9 závodech Jarno nebodoval, vypadalo to, že ho jeho kolega Ralf Schumacher drtivě porazí. Jarnova reputace byla částečně napravena v Kanadě, kde startoval ze 6. místa a nakonec dojel 4. V druhém závodě za Atlantikem, v USA, dojel opět čtvrtý. Od té doby ale už bodoval jen 3x. Sedmý skončil v Německu a Itálii a v Japonsku dojel sedmý. Závod v Brazílii nezačal zle, ale potíže se zavěšením znamenaly až 12. místo. Jarna po sezónu provázela smůla a tak ho Ralf opět porazil, tentokrát o 5 bodů. Trulli tak obsadil se ziskem 15 bodů, 12. místo.

2007

Trulli ve voze Toyota při Grand Prix Bahrajnu 2007

Své první body v sezóně 2007 získal Jarno mnohem dříve než v té minulé, bylo to už v Malajsii, kde dojel sedmý. Další příděl bodů přišel v Bahrajnu. Smůla započala ve Španělsku, kde nejdříve zůstal stát na startu a poté po pár kolech pro mechanickou poruchu odstoupil. Nepovedený závod byl i v Monaku, kde Trulli skončil až patnáctý. Bylo jasné, že Toyotě se nedaří, jelikož Ralf Schumacher na tom byl v bodování ještě hůře než Trulli. Další body vybojoval za 6. místo Jarno v USA. Poté však přišla dlouhá série, kdy Trulli nebodoval a končil až v hloubi pole. Jarno dokonce prohlásil, že jeho výsledky byly „nemožné“. Ve Francii startoval Jarno z dobrého místa na startu, ale kolize s Heikkim Kovalainenem z Renaultu znamenala konec závodu. V posledním závodě, v Brazílii, dojel Trulli osmý a tak zkompletoval svůj počet bodů na pouhých 8, a obsadil až 13. místo. To bylo nejhorší umístění od jeho působení v Prostu. Na rozdíl od svého stájového kolegy Ralfa Schumachera, má Jarno smlouvu s Toyotou i na další rok a bude se snažit napravit svůj nepovedený rok 2007.

Kompletní výsledky ve Formuli 1

(tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position, závody vyznačené kurzívou označují zajetí nejrychlejšího kola v závodě)

Rok Tým Šasi Motor 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Umístění Body
1997 Minardi Team Minardi Team M197 Hart 830 AV7 3.0 V8 AUS
9
BRA
12
ARG
9
SMR
DNS
MON
DNF
ESP
15
CAN
DNF
15.místo 3
Prost Gauloises Blondes Prost JS45 Mugen-Honda MF-301
HB 3.0 V10
FRA
10
GBR
8
GER
4
HUN
7
BEL
15
ITA
10
AUT
DNF
LUX
JPN
EUR
1998 Gauloises Prost Peugeot Prost AP01 Peugeot A16 3.0 V10 AUS
DNF
BRA
DNF
ARG
11
SMR
DNF
ESP
9
MON
DNF
CAN
DNF
FRA
DNF
GBR
DNF
AUT
10
GER
12
HUN
DNF
BEL
6
ITA
13
LUX
DNF
JPN
12
16.místo 1
1999 Gauloises Prost Peugeot Prost AP02 Peugeot A18 3.0 V10 AUS
DNF
BRA
DNF
SMR
DNF
MON
7
ESP
6
CAN
DNF
FRA
7
GBR
9
AUT
7
GER
DNF
HUN
8
BEL
12
ITA
DNF
EUR
2
MAL
DNS
JPN
DNF
11.místo 7
2000 Benson & Hedges Jordan Jordan EJ10
Jordan EJ10B
Mugen-Honda MF-301
HE 3.0 V10
AUS
DNF
BRA
4
SMR
15
GBR
6
ESP
12
EUR
DNF
MON
DNF
CAN
6
FRA
6
AUT
DNF
GER
9
HUN
7
BEL
DNF
ITA
DNF
USA
DNF
JPN
13
MAL
12
10.místo 6
2001 Benson & Hedges Jordan Honda Jordan EJ11 Honda RA001E 3.0 V10 AUS
DNF
MAL
8
BRA
5
SMR
5
ESP
4
AUT
DNF
MON
DNF
CAN
11
EUR
DNF
FRA
5
GBR
DNF
GER
DNF
HUN
DNF
BEL
DNF
ITA
DNF
USA
5
JPN
8
9.místo 12
2002 Mild Seven Renault F1 Team Renault R202 Renault RS22 3.0 V10 AUS
DNF
MAL
DNF
BRA
DNF
SMR
9
ESP
10
AUT
DNF
MON
4
CAN
6
EUR
6
GBR
DNF
FRA
DNF
GER
DNF
HUN
8
BEL
DNF
ITA
4
USA
5
JPN
DNF
8.místo 9
2003 Mild Seven Renault F1 Team Renault R23 Renault RS23 3.0 V10 AUS
5
MAL
5
BRA
8
SMR
13
ESP
DNF
AUT
8
MON
6
CAN
DNF
EUR
DNF
FRA
DNF
GBR
6
GER
3
HUN
7
ITA
DNF
USA
4
JPN
5
8.místo 33
2004 Mild Seven Renault F1 Team Renault R24 Renault RS24 3.0 V10 AUS
7
MAL
5
BHR
4
SMR
5
ESP
3
MON
1
EUR
4
CAN
DNF
USA
4
FRA
4
GBR
DNF
GER
11
HUN
DNF
BEL
9
ITA
10
CHN
DNS
6.místo 46
Panasonic Toyota Racing Toyota TF104B Toyota RVX-05 3.0 V10 JPN
11
BRA
12
2005 Panasonic Toyota Racing Toyota TF105
Toyota TF105B
Toyota RVX-05 3.0 V10 AUS
9
MAL
2
BHR
2
SMR
5
ESP
3
MON
10
EUR
8
CAN
DNF
USA
DNS
FRA
5
GBR
9
GER
14
HUN
4
TUR
6
ITA
5
BEL
DNF
BRA
13
JPN
DNF
CHN
15
7.místo 43
2006 Panasonic Toyota Racing Toyota TF106
Toyota TF106B
Toyota RVX-06 2.4 V8 BHR
16
MAL
9
AUS
DNF
SMR
DNF
EUR
9
ESP
10
MON
17
GBR
11
CAN
6
USA
4
FRA
DNF
GER
7
HUN
12
TUR
9
ITA
7
CHN
DNF
JPN
6
BRA
DNF
12.místo 15
2007 Panasonic Toyota Racing Toyota TF107 Toyota RVX-07 2.4 V8 AUS
9
MAL
7
BHR
7
ESP
DNF
MON
15
CAN
DNF
USA
6
FRA
DNF
GBR
DNF
EUR
13
HUN
10
TUR
16
ITA
11
BEL
11
JPN
13
CHN
13
BRA
8
13.místo 8
2008 Panasonic Toyota Racing Toyota TF108 Toyota RVX-08 2.4 V8 AUS
DNF
MAL
4
BHR
6
ESP
8
TUR
10
MON
13
CAN
6
FRA
3
GBR
7
GER
9
HUN
7
EUR
5
BEL
16
ITA
13
SIN
DNF
JPN
5
CHN
DNF
BRA
8
9. místo 31

* Sezóna v průběhu.

Juniorské formule

Rok Název série Tým Pořadí Body Závody Vítězství Pole Position Podium
1993 F3 (ITA) MC Motorsport 0 6 0 0 0
1994 F3 (GBR) RC Motorsport 0 1 0 0 0
1995 F3 (GER) KMS 4.místo 95 12 2 1 3
1996 F3 (GER) Opel Team KMS Benetton Formula 1.místo 206 15 6 7 10

Tituly

  • 1987 – Gold Medal „Youth Games“
  • 1988 – Mistr Itálie (Motokáry)
  • 1989 – Mistr Itálie (Motokáry)
  • 1990 – Mistr Itálie (Motokáry)
  • 1991 – Mistr Světa (Motokáry)
  • 1994 – Mistr Světa (Motokáry)
  • 1994 – Mistr Evropy (Motokáry)
  • 1994 – Mistr Severní Ameriky (Motokáry)
  • 1994 – Světový pohár „Memorial Ayrton Senna“ (Motokáry)
  • 1995 – Světový pohár „Memorial Ayrton Senna“ (Motokáry)
  • 1995 – Mistr Itálie (Motokáry)
  • 1996 – Mistr Německa (Formule 3)

Vítězství

  • 1990 – Grand Prix Hong Kong (Motokáry)
  • 1993 – Grand Prix Japonska (Motokáry)
  • 1995 – Grand Prix Austrálie (Motokáry)
  • 1995 – Hockenheim R1 (Formule 3)
  • 1995 – Hockenheim R2 (Formule 3)
  • 1996 – Hockenheim R1 (Formule 3)
  • 1996 – Hockenheim R2 (Formule 3)
  • 1996 – Norisring R2 (Formule 3)
  • 1996 – Diepholz R2 (Formule 3)
  • 1996 – Hockenheim R1 (Formule 3)
  • 1996 – Hockenheim R2 (Formule 3)
  • 2004 - Grand Prix Monaka (Formule 1)

Formule 3

  • Žlutě jsou vítězství
  • Modře jsou 2. místa
  • Červeně 3. místa
  • N – závod nezapočítávaný do mistrovství
  • MA - Grand Prix Macau
Rok 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 Pořadí Body
1995 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 4.místo 95
1996 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 * Mistr 206

Tým / Vůz

  • 1995 – Team KMS – Dallara F395 - Opel
  • 1996 – Team KMS – Dallara F396 - Opel

Fakta

  • Trulliho průměrný bodový zisk za závod je 1 bod.
  • Trulliho průměrný bodový zisk za sezónu je 16,63 bodů.

Externí odkazy


Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Hlavní funkce
Navigace
Nástroje
Příspěvky a dary
Další informace