Nürburgring

Z Multimediaexpo.cz

Nürburgring je německý motoristický okruh na kterém se pořádají automobilové a motocyklové závody. Okruh se nachází v blízkosti hradu Nürburg. Přírodní okruh dlouhý asi 23 km, na kterém se konala Grand Prix Německa, byl v roce 1976, po havárii Niki Laudy, zrušen. Nahradil ho nově vybudovaný okruh nazývaný také jako „Nový Nürburgring”, který hostil kromě Velké ceny Německa také Grand Prix Evropy a Grand Prix Lucemburska.

Obsah

Historie

Okruh byl založen v roce 1927, jeho originální trať vedla mezi městy Adenau, Nürburg a Müllenbach. Okruh se skládal ze dvou částí: hlavní byla Nordschleife (severní trať), dlouhá něco málo pod 23 km (zpočátku 22,810 km). Trať byla tvořena asi 180 zatáčkami různého charakteru a obtížnosti, mezi nejslavnější patřila Karussell (dnes nese jméno Caracciola-Karussell na počest Rudolfa Caraccioly). Pro svou náročnost byla přezdívaná „Zelené peklo“. Druhá část okruhu Südschleife (jižní trať), situovana do blízkosti města Müllenbach. Délka okruhu byla 7,747 km a byla používána na motoristické události místního významu. Oba okruhy používaly místo nazvané Start und Ziel Schleife s boxy. Celková délka trati, která využívala oba okruhy byla 28,265 km a byla pojmenována Gesamtstrecke. První ročníky Velké ceny Německa používaly kompletní délku okruhu, ke změně došlo roku 1931, kdy se začal používat pouze Nordschleife.

Poválečná modifikace

Po druhé světové válce se na Nürburgring vrací všechny hlavní motoristické události. V roce 1967, z důvodů velkých rychlostí vozů, byla přidána šikana před cílovou rovinku. Kvůli bojkotu ze strany jezdců v roce 1970 je Německá Grand Prix přesunuta do pohoří Eifel na Hockenheimring. Po stavebních úpravách se v roce 1971 Formule 1 na tuto trať vrátila.

Konec Nordschleife

Ani stavební úpravy, které trať prodělala v roce 1970, nezajistily lepší bezpečnost a její konec zpečetila nehoda Niki Laudy v roce 1976. Úřadující mistr světa Niki Lauda, nezvládl své Ferrari v úseku Bergwerk. Neovladatelný vůz byl mrštěn proti skalní stěně a následně zpět do silnice, kde začal hořet. Jen díky zákroku pilotů Merzaria, Ertla, Edwardse a Lungera, kteří se vrhli do plamenů, Niki Lauda žije.

Nový Nürburgring

Aby se na Nürburgring mohla vrátit Formule 1, musel se vybudovat nový, kratší a modernější okruh. Po několika návrzích a počátečních finančních problémech, byl konečně v roce 1984 nový okruh slavnostně otevřen. Byl vybudován v části dřívějšího Sudschleife, který ovšem neměl s původním nic společného. Velká cena Německa se na okruhu konala pouze dvakrát a to v počátečních letech (1984 a 1985), poté z kalendáře F1 zmizel. Až od roku 1995 se formule 1 na tento okruh vrací, když se tu pořádá Grand Prix Evropy a v letech 1997 a 1998 Grand Prix Lucemburska.

Statistiky

Aktualizace po GP Evropy 2007

Vítězství

Pole position

Nejrychlejší kolo

Podium

Body

Trať od roku 1951

Okruh od roku 1951

Rok Pilot Vůz Čas Výsledky
1951 Alberto Ascari Ferrari 375 3:23'03.3 Výsledky
1952 Alberto Ascari Ferrari 500 3:06'13.3 Výsledky
1953 Giuseppe Farina Ferrari 500 3:49'45.9 Výsledky
1954 Juan Manuel Fangio Mercedes Benz W196 3:45'45.8 Výsledky
1956 Juan Manuel Fangio Lancia D50 3:38'43.7 Výsledky
1957 Juan Manuel Fangio Maserati 250F 3:30'38.3 Výsledky
1958 Tony Brooks Vanwall VW58 2:21'15.0 Výsledky
1961 Stirling Moss Lotus 18/21 2:18'12.4 Výsledky
1962 Graham Hill BRM P57 2:38'45.3 Výsledky
1963 John Surtees Ferrari 156 2:13'06.8 Výsledky
1964 John Surtees Ferrari 158 2:12'04.8 Výsledky
1965 Jim Clark Lotus 33 2:07'52.4 Výsledky
1966 Jack Brabham Brabham BT19 2:27'03.0 Výsledky

Trať od roku 1967

Okruh od roku 1967

Rok Pilot Vůz Čas Výsledky
1967 Denny Hulme Brabham BT24 2:05'55.7 Výsledky
1968 Jackie Stewart Matra MS10 2:19'03.2 Výsledky
1969 Jacky Ickx Brabham BT26A 1:49'55.1 Výsledky
1971 Jackie Stewart Tyrrell 003 1:29'15.7 Výsledky
1972 Jacky Ickx Ferrari 312B2 1:42'12.3 Výsledky
1973 Jackie Stewart Tyrrell 006 1:42'03.0 Výsledky
1974 Clay Regazzoni Ferrari 312B3 1:41'35.0 Výsledky
1975 Carlos Reutemann Brabham BT44B 1:41'14.1 Výsledky
1976 James Hunt McLaren M23B 1:41'42.7 Výsledky

Trať od roku 1984

Okruh od roku 1984

Rok Pilot Vůz Čas Výsledky
1984 Alain Prost McLaren MP4/2 1:35'13.284 Výsledky
1985 Michele Alboreto Ferrari 156/85 1:35'31.337 Výsledky

Trať od roku 1995

Okruh od roku 1995

Rok Pilot Vůz Čas Výsledky
1995 Michael Schumacher Benetton B195 1:39'59.044 Výsledky
1996 Jacques Villeneuve Williams FW 18 1:33'26.473 Výsledky
1997 Jacques Villeneuve Williams FW 19 1:31'27.843 Výsledky
1998 Mika Häkkinen McLaren MP4/13 1:32'14.789 Výsledky
1999 Johnny Herbert Stewart SF3 1:41'54.314 Výsledky
2000 Michael Schumacher Ferrari F1-2000 1:42'00.307 Výsledky
2001 Michael Schumacher Ferrari F2001 1:29'42.724 Výsledky

Trať od roku 2002

Okruh od roku 2002

Rok Pilot Vůz Čas Výsledky
2002 Rubens Barrichello Ferrari F2002 1:35'07.426 Výsledky

Trať od roku 2003

Okruh od roku 2003

Rok Pilot Vůz Čas Výsledky
2003 Ralf Schumacher Williams FW25 1:34'43.622 Výsledky
2004 Michael Schumacher Ferrari F2004 1:32'35.101 Výsledky
2005 Fernando Alonso Renault R25 1:31'46.648 Výsledky
2006 Michael Schumacher Ferrari 248 F1 1:35'58.765 Výsledky
2007 Fernando Alonso McLaren MP4/22 2:06'26.358 Výsledky

Externí odkazy