Spyker F1

Z Multimediaexpo.cz

Spyker F1 je holandská automobilová stáj Formule 1, jejímž vlastníkem je holandský výrobce sportovních vozů Spyker. Tým byl vytvořen de facto v září 2006 odkoupením podílu v týmu Midland F1.

V roce 1991 byl v Silverstone založen tým Jordan. Veškerá zařízení a zázemí byla v roce 2005 odkoupena společností Midland Group, kanadského podnikatele ruského původu Alexe Shnaidera, a v roce 2006 byl tým přejmenován na Midland F1. Poté byl na konci sezony 2006 prodán společnosti Spyker Cars.

Obsah

Zakoupení týmu Midland F1

Zhruba v polovině sezony 2006 se začalo v paddocku mluvit o případném prodeji týmu Midland, jehož majitelem je Alex Shnaider a který původně tým koupil od Eddieho Jordana. Shnaider skutečně zvažoval prodej svého týmu za zhruba $128 milionu. Týmy formule 1 se staly mnohem cennějšími vzhledem k tomu, že od roku 2008 bude moci ve formuli 1 závodit pouze dvanáct týmů.[1]

Christijan Albers s novým designem Spykeru.

9. září 2006 byl ohlášen prodej týmu Midland, holandské společnosti Spyker Cars, za $106,6 milionu.[2] Pro zbytek sezony zůstali jezdci Christijan Albers a Tiago Monteiro a navíc Spyker podepsal s Albersem smlouvu na příští rok. Oficiální název týmu byl podle pravidel FIA, které nedovolují změnu názvu týmu během sezony, ale dovolují, aby jméno sponzora týmu bylo před jeho názvem, změněn na Spyker MF1 Team od Grand prix Číny.

Sezona 2007

Už při výše zmiňované Grand prix Číny bylo ohlášeno, že šéfem týmu pro rok 2007 zůstane Colin Kolles. Michiel Mol, člen představenstva Spyker Cars, se stal novým ředitelem. Od konce sezony 2006 byl výkonným technickým ředitelem jmenován Mike Gascoyne.[3] Druhým pilotem týmu se stal Adrian Sutil, který byl v sezoně 2006 jedním z testovacích jezdců.[4] 1. února byly podepsány smlouvy se závodníky Adriánem Vallésem, Fairuzem Fauzym, Giedo van der Gardem a Markusem Winkelhockem, kteří se staly testovacími a zároveň náhradním jezdci týmu.[5]

Hlavními sponzory týmu se staly společnosti Etihad Airways a Aldar Properties z Abú Zabí, ze Spojených arabských emirátů. Oficiální název týmu bude Etihad Aldar Spyker F1 Team.

10. července byl ze své smlouvy se Spykerem uvolněn Christijan Albers, kvůli nedostatku sponzorských peněz. Michiel Mol své rozhodnutí označil „za jedno ze svých nejtěžších rozhodnutí své kariéry“.[6] O dva dny později už Christian Klien testoval Spyker[7], ale náhradníkem, pouze pro evropskou grand prix na Nürburgringu, byl jmenován Markus Winkelhock.[8]

Během Grand Prix Evropy se díky silné deštivé přeháňce a správné volbě pneumatik dostal Markus Winkelhock na 6 kol do čela závodu. Ovšem od příštího závodu, Grand Prix Maďarska, a až do konce sezony byl na uvolněné místo po Albersovi jmenován Sakon Jamamoto.

14. srpna firma Spyker Cars oznámila, že zvažuje prodej části nebo celého týmu formule 1, kvůli nestálým finančním potížím.[9]

Pro Grand Prix Turecka byl naplánován start nové B-specifikace vozu. Jenže model F8-VIIB neprošel zátěžovými zkouškami zadní části vozu, které musí splňovat každý vůz formule 1, a tak je jeho premiéra odložena na Grand Prix Itálie.[10]

Indický obchodník Vijay Mallya, vlastník letecké společnosti Kingfisher Airlines, která sponzoruje Toyotu, a ředitel Spykeru Michiel Mol 2. září uvedli, že představenstvo týmu Spyker souhlasilo s prodejem týmu skupině kupců, která si říká Orange India za přibližně $110 milionu. Odkoupení týmu by mělo být dokončeno během měsíce.[11] 21. září byl oficiálně potvrzen prodej týmu za 88 milionu euro ($123 mil.)[12]

Do závodu v Itálii byla poprvé nasazena specifikace B (F8-VII-B) letošního modelu Spykeru.

V japonské grand prix získal Spyker svůj první bod ve formuli 1. Adrian Sutil závod dokončil na devátém místě, ale Vitantonio Liuzzi s vozem týmu Toro Rosso, který dojel před ním na bodovaném osmém místě, byl po závodě penalizován přičtením 25 vteřin k výslednému času za předjíždění při vyvěšených žlutých vlajkách.

Kompletní výsledky ve formuli 1

(Legenda, tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position)

Rok Šasi Motor Pneu Jezdci 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 Body Umístění
2007 Spyker F8-VII
Spyker F8-VIIB
Ferrari 057 2.4 V8 B AUS MAL BHR ŠPA MON KAN USA FRA GBR EUR MAĎ TUR ITA BEL JPN ČÍN BRA 1 10. místo
Adrian Sutil 17 Ret 15 13 Ret Ret 14 17 Ret Ret 17 21 19 14 8 Ret Ret
Christijan Albers Ret Ret 14 14 19 Ret 15 Ret 15
Markus Winkelhock Ret
Sakon Jamamoto Ret 20 20 17 12 17 Ret

Reference

  1. článek na ManipeF1.com, z 29. května 2006
  2. článek na DutchNews.nl, z 11. září 2006
  3. článek na ITV-F1.com, z 6. listopadu 2006
  4. článek na GrandPrix.com, z 21. prosince 2006
  5. článek na F1Racing.net, z 1. února 2007
  6. článek na F1GPUpdate.net, z 10. července 2007
  7. článek na SpykerF1.nl
  8. článek na News.BBC.co.uk, z 18. července 2007
  9. článek na Formule.cz, ze 14. srpna 2007
  10. článek na Formule.cz, z 23. srpna 2007
  11. článek na Formule.cz, z 2. září 2007
  12. článek na Formule.cz, z 21. září 2007

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Spyker F1