V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

SdKfz 254

Z Multimediaexpo.cz

Sd.Kfz.254
Sdkfz254.jpg
Sd.Kfz.254 ve službách Afrikakorpsu
Základní charakteristika
Posádka 4 muži
Délka 4,5 m
Výška 2,20 m (na kolech)

1,96 m (na pásech)

Šířka 2,07 m
Hmotnost 6,4 t
Pancéřování a výzbroj
Pancéřování 5,5 – 14,5 mm
Hlavní zbraň
Sekundární zbraň samopal MP38
Pohon a pohyb
Pohon vznětový čtyřválec

Saurer CRDv
obsah 5,5 litrů

70 k (52 kW)

při 2000 ot./min

Odpružení vinuté pružiny
Poměr výkonu 10,9 k/tunu
Dojezd 400 km (na kolech)

90 km (na pásech)

Sd.Kfz. 254 bylo průzkumné kolopásové vozidlo německého Wehrmachtu, používané během II. světové války.

Obsah

Historie

Podle požadavku velení rakouské armády postavila firma Saurer roku 1935 prototyp kolopásového dělostřeleckého tahače. Prototyp dostal označení RR-6 (Räder-Raupen). Po dalším vývoji vznikl typ RR-7, schválený roku 1937 pro armádní službu. Bylo objednáno 160 vozidel. Produkce začala roku 1938, do anšlusu se podařilo vyrobit jen 15 kusů, poté byla výroba zastavena. Vyrobené tahače převzal Wehrmacht.[1]
Ještě v roce 1938 však německý zbrojní úřad nařídil výrobu dalších 140 vozidel. Byla však požadována pancéřovaná vozidla, určená pro frontový průzkum. Vzniklá pancéřovaná verze nesla tovární označení RK-7 (Räder-Kettenfahrgestell), označení Wehrmachtu Sd.Kfz. 254. Sériová výroba probíhala v letech 1938-1940. V pancéřované verzi bylo dokončeno 129 kusů, zbylých 11 zůstalo ve formě nepancéřovaných tahačů.[1]

Sd.Kfz. 254 byly nasazeny v Africe, na východní frontě a na Balkáně. Byly využívány především jako průzkumná vozidla motorizovaných dělostřeleckých pluků tankových divizí. Sloužily v řadách 1.Pz.Div. ,2.Pz.Div., 7.Pz.Div., 11.Pz.Div. a 15.Pz.Div. Z důvodu náročnosti na údržbu a nedostatku náhradních dílů byly postupně stahovány ze služby, poslední snad kolem roku 1944.[1]

Tank svobody

V roce 1950 nalezl vrak tahače RR-7 bývalý automechanik Václav Uhlík z Líně u Plzně. Stroj opravil a přestavěl na opancéřovaný transportér. V něm hodlal uprchnout do Bavorska, spolu se svou ženou, dvěma dětmi a dalšími čtyřmi uprchlíky. Dne 25. července 1953 prorazili tři pásma drátěných překážek a pronikli třicet kilometrů hluboko do západoněmeckého území. Tam požádali o azyl a vystěhovali se do USA. Tam byl stroj vystavován jako "Freedom Tank" (Tank svobody). Dnes je vlastněn soukromým sběratelem.[2]

Technický popis

Sd.Kfz. 254 je postaven základě rakouského kolopásového tahače Saurer RR-7. Vozidlo má tedy pásový i kolový podvozek.

Pásovou část tvoří sestava šesti pojezdových kol odpružených vinutými pružinami. Dále je zde hnací kolo (vpředu) a napínací kolo (vzadu). Pás je nesen třemi kladkami.[1]

Kolovou část tvoří čtyři mechanicky sklopná kola s automobilovými pneumatikami. Při jízdě na kolech jsou poháněna pouze zadní kola, přední kola jsou řiditelná. Sklápění kol zajišťuje pomocný motor přes šnekový převod. Změna podvozku trvá asi 4 sekundy a lze ji provádět pouze při stání. Sklápění je ovládáno z místa řidiče.[3]

Vozidlo je poháněno dieselovým motorem Saurer CRDv. Převodovka má 5 stupňů vpřed a 1 vzad.

Nástavba vozidla je plně uzavřená, svařená z pancéřových plechů tl. 14,5 mm (vpředu), 10 mm (boky, záď) a 5,5 mm (vrchní a spodní část). Vozidlo je vybaveno radiostanicemi FuG 4 a FuG 8 s rámovou anténou a FuSpr s prutovou anténou.[1]

Literatura

  • PEJČOCH, I.; PEJS, O. Obrněná technika 5 : Střední Evropa 1919-1945 (I.část). 1. vyd. Praha : ARES, 2004. 375 s. ISBN 80-86158-32-2.  

Reference

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 PEJČOCH, I.; PEJS, O. Obrněná technika 5 : Střední Evropa 1919-1945 (I.část). 1. vyd. Praha : ARES, 2004. 375 s. ISBN 80-86158-32-2. S. 139–143.  
  2. PEJČOCH, Ivo. František Uhlík a Tank svobody. Historie a plastikové modelářství, 2005, roč. 15, čís. 6, s. 22-27. Dostupné online. ISSN 1210-1427.  
  3. Track-wheel vehicles. Tactical and Technical Trends, prosinec 1943, čís. 39. Dostupné online. (anglicky) 

Externí odkazy


Německá obrněná vozidla za druhé světové války
Tanky

Panzer I • Panzer II • Panzer III • Panzer IV • Panther • Tiger I • Tiger II • Panzer 35(t) • Panzer 38(t)

Samohybné houfnice

Sturmpanzer II • SIG 33 • Wespe • Hummel • Grille • Panzerwerfer • Wurfrahmen 40 • Karl-Gerät

Útočná děla

StuG III • StuG IV • StuH 42 • Brummbär • Sturmtiger

Stíhače tanků

Panzerjäger I • Marder I • Marder II • Marder III • Hetzer • Jagdpanzer IV • Jagdpanther • Nashorn • Jagdtiger • Ferdinand • RSO

Polopásy

SdKfz 2 • SdKfz 4SdKfz 6 • SdKfz 7 • SdKfz 8SdKfz 9SdKfz 10 • SdKfz 11 • SdKfz 250 • SdKfz 251 • SdKfz 252 • SdKfz 253 • SdKfz 254

Obrněné vozy

ADGZ • Kfz 13 • SdKfz 221/22/23 • SdKfz 231/32/34/63 • SdKfz 247

Protiletadlové tanky

Flakpanzer 38(t) • Flakpanzer IV – Möbelwagen • Wirbelwind • Ostwind • Kugelblitz

Prototypy

Maus • E-Serie • Waffenträger • Neubaufahrzeug • Sturer Emil • Dicker Max • Coelian