V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

24 hodin Le Mans

Z Multimediaexpo.cz

Broom icon.png Tento článek potřebuje úpravy. Můžete Multimediaexpo.cz pomoci tím, že ho vylepšíte.
Jak by měly články vypadat, popisují stránky Vzhled a styl a Encyklopedický styl.
Broom icon.png
Cílová rovinka okruhu Sarthe a okruhu Bugatti.

24 hodin Le Mans (francouzsky 24 Heures du Mans) je slavný vytrvalostní závod sportovních prototypů a GT vozů konaný každoročně od roku 1923 (s výjimkou válečných let) poblíž města Le Mans ve Francii na okruhu de la Sarthe. Je pořádán Automobile Club de I'Ouest (ACO). Tento závod se jezdí na trati skládající se z uzavřených veřejných silnic a nebyl míněn jen jako test schopností vozů a posádek být rychlí, ale také vydržet nasazení trvající 24 hodin.

Obsah

Záměr

V době, kdy se v Evropě konaly automobilové velké ceny, představil závod v Le Mans poněkud odlišný test tehdejšího automobilového průmyslu. Místo, aby vedl snažení automobilek k výrobě co možná nejrychlejších stojů současnosti, se chtělo Le Mans zaměřit na schopnosti výrobců tvořit spolehlivé vozy. To mohlo být hnací silou inovací nejen ve spolehlivosti a vytrvalosti, ale také v oblasti růstu výkonu paliv vozidel. Od té doby vyžaduje povaha vytrvalostních závodů trávit v boxech jen tolik času, kolik je nezbytně nutné. V této době začla být pozornost při navrhování závodních vozů upřena na zlepšování aerodynamiky a stability vozů, aby bylo dosahováno vyšších rychlostí. Oproti závodním tratím, které vznikaly v tehdejší Evropě, se však Le Mans výrazně lišilo. Zatímco většina ostatních tratí vznikala jako čistě závodní, okruh de la Sarthe je složen převážně z veřejných silnic, zejména potom dlouhé rovinky Mulsanne. Fakt, že okruh tvoří běžné silnice může za to, že není tak dokonale udržován jako permanentní okruhy. To způsobuje větší opotřebovávání mechanických součástí a tedy větší důraz na jejich spolehlivost. Na začátku 70. let minulého století vedl celosvětový požadavek na úsporu paliva závodní série k přijetí palivově hospodárných vozů, známých jako skupina C, pro kterou byl vývoj motorů omezován spotřebou. Ačkoliv bylo upuštěno od skupiny C v momentě, kdy byly týmy schopny zvládnout palivové předpisy, hospodárnost paliva je stále důležitá, protože se při vytrvalostních závodech úzce váže na čas ztrávený v boxech. Tyto závody však nejsou samoúčelné. Mnohé z pokročilých technologií použitých a závodních vozem nalezlo o několik let pozdějí své uplatnění při výrobě sériových vozů. Tento závod také vede výrobce ke snaze vyvíjet stále pokročilejší vozy, což se také přenáší do sériové výroby.

Závod

Vozy

Startovní pole je obvykle složeno většinou z několika desítek vozů, které se dělí do několika skupin. Na konci se vyhlašuje jak celkové pořadí, tak pořadí jednotlivých skupin.

Rozdělení skupin a jejich technické specifikece se s léty měnily. V současné době jsou vypisovány čtyři kategorie: LM P1, LM P2, LM GT1 a LM GT2. Ovšem od roku 2011 bude pouze jedna kategorie LM GT a její technické předpisy nevyhovují pro GT2.
Vozy tříd LM GT1 a LM GT2
První dvě jsou kategorie prototypů (LM P - Le Mans Prototypes), zhotovovaných kusově výhradně pro závodní účely. Tyto kategorie se vzájemně liší hmotností vozu, výkonem motoru atd. Druhé dvě jsou kategorie vozů GT (Grand Tourismo), které jsou odvozené ze sériových typů. Také se dělí na "slabší" a "silnější".

Jezdci

Původně nebyla stanovena žádná pravidla ohledně toho, kolik jezdců může obsahovat posádka jednoho vozu a kolik toho mohou jezdci odjezdit. Ačkoliv v prvních desetiletích prakticky všechny týmy využívaly dvou jezdců, někteří jezdci se pokoušeli o zdolání celého závodu sami v nadějí, že ušetří čas, který jiní potřebují na střídání jezdců v boxech. Jednočlenné posádky však byly brzy zakázány. Dvoučlenné posádky se hojně vyskytovaly až do konce osmdesátých let, kdy se podle změny v pravidlech musela každá posádka sestávat minimálně ze tří jedců. Další změny v pravidlech přinesla devadesátá léta. Díky vyšší rychlosti vozů a tím většího zatížení jedců bylo rozhodnuto, že žádný z jedců nemůže souvisle řídit více než čtyři hodiny a více než čtrnáct hodin celkově. To vše ve snaze ulehčit posádkám již tak náročný závod.

Vítězové Le Mans

Okruh de la Sarthe s okruhem Bugatti v šedé barvě.
Pit stop okruhu Sarthe.
Bentley 6.6, 1929
Jaguar D-Type, 1956
Porsche 917 Coupé, 1970
Mazda 787B, 1991
Porsche 956 C v Porsche-Museum
Porsche 911 GT1 '98, 1998
Audi R8, 2004
Audi R10, 2006.
Rok Posádka Vůz ‎
1923 A. Lagache Chenard-Walcker
1924 J. Duff Bentley 3.0
1925 G. de Courcelles La Lorraine
1926 R. Bloch La Lorraine
1927 D. Benjafield Bentley 3.0
1928 W. Barnato Bentley 4.4
1929 W. Barnato Bentley 6.6
1930 W. Barnato Bentley 6.6
1931 Earl Howe Alfa Romeo 8C
1932 R. Sommer Alfa Romeo 8C
1933 R. Sommer Alfa Romeo 8C
1934 L. Chinetti Alfa Romeo 8C
1935 J.S. Hindmarsh Lagonda M45R
1936 závod se nekonal
1937 J.P. Wimille Bugatti 57 GSC
1938 E. Chaboud Delahaye 135M
1939 J.P. Wimille Bugatti 57 GSC
1940-48 závody se nekonaly
1949 L. Chinetti Ferrari 166 MM
1950 L. Rosier Talbot Lago
1951 P. Walker Jaguar C-Type
1952 H. Lang Mercedes 300 SL
1953 T. Rolt Jaguar C-Type
1954 J. F. González Ferrari 375
1955 M. Hawthorn Jaguar D-Type
1956 R. Flockhart Jaguar D-Type
1957 R. Flockhart Jaguar D-Type
1958 O. Gendebien Ferrari 250TR58
1959 C. Shelby Aston Martin DBR1
1960 O. Gendebien Ferrari 250TR60
1961 O. Gendebien Ferrari 250TR61
1962 O. Gendebien Ferrari 330LM
1963 L. Scarfiotti Ferrari 250P
1964 J. Guichet Ferrari 275P
1965 J. Rindt Ferrari 275ML
1966 B. McLaren Ford GT40 MK2
1967 D. Gurney Ford GT40 MK4
1968 P. Rodriguez Ford GT40
1969 J. Ickx Ford GT40
1970 H. Herrmann Porsche 917
1971 H. Marko Porsche 917
1972 H. Pescarolo Matra Simca MS670
1973 H. Pescarolo Matra Simca MS670 B
1974 H. Pescarolo Matra Simca MS670 B
1975 J. Ickx Mirage Ford M 8
1976 J. Ickx Porsche 936
1977 J. Ickx Porsche 936
1978 J.-P. Jassaud Renault Alpine A442
1979 K. Ludwig Porsche 935
1980 J.-P. Jassaud Rondeau Ford M379 B
1981 J. Ickx Porsche 936
1982 J. Ickx Porsche 956
1983 V. Schuppan Porsche 956
1984 K. Ludwig Joest-Porsche 956
1985 K. Ludwig Joest-Porsche 956
1986 D. Bell Porsche 962 C
1987 D. Bell Porsche 962 C
1988 J. Dumfries Jaguar XJR-9LM
1989 J. Mass Sauber Mercedes C9
1990 M. Brundle Jaguar XJR 12
1991 J. Herbert Mazda 787B
1992 D. Warwick Peugeot 905
1993 G. Brabham Peugeot 905
1994 Y. Dalmas Dauer-Porsche 962LM
1995 Y. Dalmas McLaren F1 GTR BMW-V12
1996 M. Reuter Joest TWR-Porsche WSC
1997 M. Alboreto Joest TWR-Porsche WSC
1998 S. Ortelli Porsche 911 GT1
1999 P. Martini BMW V12 LMR
2000 F. Biela Audi R8 LMP
2001 F. Biela Audi R8 LMP
2002 F. Biela Audi R8 LMP
2003 R. Capello Bentley Speed 8 GT
2004 S. Ara Audi R8 LMP
2005 T. Kristensen Audi R8 LMP
2006 Frank Biela Audi R10 TDI LMP
2007 Frank Biela Audi R10 TDI LMP

Externí odkazy

Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
24 Hours of Le Mans