North American F-86 Sabre

Z Multimediaexpo.cz

F-86 Sabre
F-86A 01.jpg
Základní charakteristika
Určení Stíhací letoun
Výrobce North American
Konstruktér Edgar Schmued
První let 1. říjen 1947
Zařazen 1949 (USAF)
Vyřazen 1980 (Portugalsko)
Výroba
Vyrobeno 9860
Varianty Canadair Sabre

CAC CA-27 Sabre

Uživatel United States Air Force
Royal Air Force
Pakistan Air Force
FAP (Força Aérea Portuguesa)

North American Aviation F-86 Sabre byl americký proudový stíhací letoun, vyvíjený od poloviny 40. let XX. století.

Stal se jedním z nejrozšířenějších západních proudových letounů v prvním období studené války. Varianty F-86 vyráběla ve velkých sériích kanadská firma Canadair pod označením Canadair Sabre. U těchto variant byl většinou instalován výkonnější motor Orenda. Kanadské F-86 používala také řada států NATO. Americká varianta F-86 byla licenčně vyráběna také v Itálii a Japonsku. Výrazně upravenou verzi F-86 vyráběla australská továrna CAC pod označením CAC CA-27 Sabre.

Obsah

Varianty

US flag 48 stars.pngUSAUSAF

  • XF-86 – tři prototypy, původně označené jako XP-86 či North American model NA-140.
  • YF-86A – První prototyp s motorem General Electric J47.
  • F-86A – Model NA-151 a NA-161. Postaveno 554 kusů.
  • DF-86A – Několik F-86A, přestavěných na bezpilotní cíle.
  • RF-86A – Přestavba F-86A na průzkumnou variantu. 11 kusů.
  • F-86B – Model NA-152. Objednáno 188 kusů jako vylepšení F-86A s prostornějším trupem a silnějšími brzdamy. Nakonec dodány jako F-86A-5.
  • F-86C – NA-157. Původně objednáno 118 kusů, ale postavenz nakonec jen 2.
  • YF-86D – NA-164. Prototyp varianty určené pro boj za každého počasí. Původně označen YF-95A.
F-86D
  • F-86D – Varianta pro boj za každého počasí s radarem na přídi. Původně označená F-95A. Postaveno 2 506 kusů. Modely NA-165, NA-177, NA-173, NA-190 a NA-201. S ostatními variantami F-86 se shodovalo jen 25% jejich dílů. Měly širší trup pro umístění radaru s většího motoru s přídavným spalováním. Výybroj tvořilo 24 neřízených střel FFAR ráže 2.75 palce "Mighty Mouse".
  • F-86E – Vylepšený systém řízení, plovoucí výškovka. Model NA-170 a NA-172. Postaveno 456 kusů. 60 z nich postavil pro USAF Canadair.
  • F-86E(M) – Označení původně britských F-86, předaných dalším státům NATO.
  • QF-86E – Modifikace Kanadských Sabrů, upravených na cvičné cíle.
  • F-86F – Výkonnější motor a nové křídlo. Postaveno 2 239 kusů (300 z nich bylo dokončeno v Japonsku). F-86F měl značně lepší vlastnosti ve vysokých rychlostech a vyšší přistávací rychlost. Podvarianta F-40 měla za cenu mírně nižší rychlosti zlepšené letové vlastnosti ve vysokých a nízkých rychlostech a lepší vlastnosti při přistání. Hodně starších F-86F bylo později upraveno na standard F-86F-40.
  • QF-86F – 50 původně Japonských F-86F, přestavěných pro US Navy na cvičné cíle.
  • RF-86F – Několik F-86F upravených na průzkumné. Takto bylo upraveno i 18 Japonských F-86F.
  • TF-86F – 2 kusy F-86F, upravené na dvousedadlové cvičné letouny s prodlouženým trupem. Označeny jako model NA-204.
  • F-86G – Plánované označení F-86D s vylepšeným motorem a dalšímy změnamy. Všech 406 postavených kusů ale bylo označeno jako F-86D.
  • YF-86H – Výrazně upravený stíhací bombardér s hlubším trupem, jiným motorem a větším rozpětím. Postaveny dva kusy jako model NA-187.
  • F-86H – Sériová verze YF-86H. Stíhací bombardér schopný nést jaderné zbraně. Postaveno 473 kusů jako model NA-187 a NA-203.
  • QF-86H – 29 kusů F-86H, upravených na cvičné cíle.
  • F-86J – Jeden kus F-86A s motorem Orenda, označený jako NA-167. Uvažovaná varianta s výkonnějšími kanadskými motory. Nerealizováno.
  • YF-86K – F-86D upravená pro export. Místo raket měla 4 kańony ráže 20 mm, zjednodušený systém řízení palby. 2 Kusy.
  • F-86K – Varianta F-86D vyvinutá pro letectva NATO. Postaveno 120 kusů v USA a dalších 221 postavil Italský FIAT. Místo raket nesl 4 kanóny ráže 20 mm po 132 nábojích.
  • F-86L – Upravené F-86D s novou elektronikou, upraveným kokpitem. 981 přestavěných kusů.

US flag 48 stars.pngUSAUS Navy

CA-27 Sabre Mk 31,
Letecké muzeum Kbely (2009)

Flag of Australia.pngAustrálieCAC

Flag of Canada.pngKanadaCanadair

  • Canadair Sabre Mk 1
  • Canadair Sabre Mk 2
  • Canadair Sabre Mk 3
  • Canadair Sabre Mk 4
  • Canadair Sabre Mk 5
  • Canadair Sabre Mk 6

Operační nasazení

F-86 byl přijat do služby v americkém letectvu roku 1949. Známým se stal zejména pro své nasazení v Korejské válce. Výkony sovětského typu MiG-15 byly pro síly OSN nepříjemným překvapením a donutily USAAF k nasazení nových F-86 v Koreji. Oblast častých střetů s MiGy se dnes označuje jako „alej MiGů“. Pákistánské F-86 také bojovaly v Indicko-pákistánské válce v roce 1965.

Produkce celkem

Hlavní technické údaje

F-86F Sabre

  • Osádka: 1
  • Rozpětí: 11,3 m
  • Délka: 11,4 m
  • Výška: 4,5 m
  • Nosná plocha: 29,11 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 5 046 kg
  • Vzletová hmotnost: 6 893 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 8 233 kg

Pohonná jednotka

  • proudový motor General Electric J47-GE-27 turbojet, palivo JP-4
    • Tah motoru: 26,29 kN

Výkony

  • Nejvyšší rychlost: 1 105 km/h ve výšce 6446 m
  • Dostup: 15 118 m
  • Stoupavost: 41,15 m/s u hlaviny moře
  • Dolet: 2 454 km
  • Vzletová rychlost: 199,64 km/h
  • Dojezd při přistání: 710,18 m

Výzbroj

  • 6× 12,7mm kulomet (1 602 nábojů)
  • až 900 kg pum, napalmu, neřízených střel. Letoun měl 4 závěsníky. Dva z nich byly určené pro přídavné nádrže či taktické jaderné pumy.

Galerie

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
North American F-86 Sabre