Messerschmitt Me 163

Z Multimediaexpo.cz

Messerschmitt Me 163 Komet
Messerschmitt Me 163B USAF.jpg
Me 163 B v americkém muzeu USAF
Základní charakteristika
Určení záchytný raketový stíhací letoun
Výrobce Messerschmitt AG
Konstruktér Alexander Lippisch
První let 13. srpna 1941
Zařazen 1944
Vyřazen
Výroba sériově 19441945
Vyrobeno 370 [1]
Varianty
Uživatel Luftwaffe

Messerchmitt Me 163 Komet byl prvním operačně nasazeným bezocasým letounem poháněným raketovým motorem.

Jednalo se o jednu z nejpozoruhodnějších leteckých konstrukcí druhé světové války.

Obsah

Vývoj

Konstruktérem letounu Me 163 byl profesor Alexander Lippisch (1894-1976), který se bezocasými leteckými konstrukcemi zabýval od dvacátých let 20. století.

Práce na prvním prototypu byly zahájeny v létě 1940. Konstrukce probíhala u letecké firmy 'Messerschmitt AG' pod označením Me 163. Po úspěšných zkouškách bezmotorového letu na jaře 1941 se uskutečnil 13. 8. 1941 první let s raketovým pohonem. Dne 2. října 1941 tovární zkušební pilot Heini Dittmar dosáhl na prototypu Me 163 A V4 rychlosti 1003,67 km.h-1, ovšem bližší údaje chybí — způsob měření rychlosti, výška letu, meteorologické podmínky[2].

Po příznivých výsledcích zkoušek byla objednána výroba dalších prototypů a předsériové verze Me 163 B. Na nich probíhaly v létě 1943 letové zkoušky s různým vybavením včetně výzbroje. Po zranění Dittmara létal od roku 1943 s prototypy známý Messerschmittův tovární pilot Rudolf Opitz. Předsériová verze B-1 se montovala v továrně Messerschmitt v Řezně od konce roku 1943, Sériová výroba Me 163 B-1a byla zadána firmě Klemm Leichtflugzeugbau GmbH v Böblingenu. První sériové stroje vykazovaly ale značné množství závad, takže skutečná sériová výroba se rozběhla až od února 1944.

Letouny Messerchmitt Me 163 B byly bezocasé středoplošníky s šípovitými křídly, v jejichž kořenu byly uloženy dva kanóny MK 108 ráže 30 mm. Křídla měla dřevěnou konstrukci, poměrně robustní trup byl potom poloskořepinové konstrukce oválného průřezu vyrobený z lehkých slitin. V jeho přední části se nacházela pilotní kabina, generátor proudu a akumulátor, v prostřední palivová nádrž a vzadu raketový motor – u sériových strojů to byl typ HWK 109-509 A-2. Letoun byl vybavený pevnou přistávací lyžinou pod trupem a dvoukolovým vzletovým vozíkem, který se odhazoval po startu.

V létě 1944 byl rovněž navržen cvičný kluzák Me 163 S, určený k výcviku pilotů. Zároveň byla vyvíjena verze Me 163 C vybavená účinnějšími motory. Byly vyrobeny tři prototypy verze C, které byly ale všechny zničeny, aby je nezískali Sověti.

Rovněž se pracovalo na vývoji verze D s prodlouženým trupem a dalšími modifikacemi, která byla základem modelu vedeného později jako Me 263.

Bojové nasazení

Me 163 ukořistěný Spojenci v roce 1945
Me 163 v muzeu v Berlíně
Odhazovací podvozek Me 163

Jednotkou, která byla jako první vyzbrojena letouny Me 163 B, bylo speciálně vytvořené zkuševní výcvikové Erprobungskommando 16 pod vedením zkušeného letce Wolfganga Späta. V září byl zahájen výcvik pilotů na tomto typu. První bojový let na Me 163 B provedl Major Späte 13.května 1944.

V té době se začala formovat nová bojová jednotka JG 400 vyzbrojená Komety. 16. srpna se její piloti střetli s americkými bombardéry a zaznamenali první dva sestřely, ale zároveň i první ztráty. Začaly se také ukazovat komplikace, se kterými se piloti těchto strojů v boji museli potýkat. Aby je nedostihli nepřátelští stihači, museli piloti Kometů nalétavat na bombardéry s rychlostním rozdílem okolo 500 km.h-1, a na vlastní útok měli jen přibližně 2,5 sekundy.

Na jaře byla na Me 163 experimentálně použita nová vícehlavňová zbraň na principu pancéřové pěsti střílející kolmo vzhůru a spouštěná automaticky v okamžiku průletu pod cílem. Němcům se takto podařilo sestřelit jeden americký B-17 Flying Fortress.

Celkově skupina I./JG 400, která byla jedinou operačně nasazenou jednotkou Me 163, zaznamenala 9 vzdušných vítězství a 14 vlastních ztracených strojů, z toho pouze 5 v boji.

Vyrobené stroje

Celkově bylo vyrobeno 370 letounů Me 163 různých variant, z toho 279 předáno Luftwaffe. Několik se jich na konci války podařilo ukořistit vítězným mocnostem, u nichž byly podrobovány technickému zkoumání a testům. Dodnes se zachovalo asi 10 kusů těchto neobvyklých strojů.

Specifikace (Me 163 B-1)

Technické údaje

  • Osádka: 1 pilot
  • Rozpětí: 9,33 m
  • Délka: 5,70 m
  • Výška: 2,75 m
  • Nosná plocha: 18,5 m2
  • Plošné zatížení: 213 kg/m2
  • Hmotnost prázdného stroje: 1 905 kg
  • Vzletová hmotnost : 3 950 kg
  • Maximální vzletová hmotnost : 4 310 kg
  • Pohonná jednotka:raketový motor Walter HWK 109-509 A-2
  • Výkon pohonné jednotky: regulovatelný tah 1 – 17 kN
Raketový motor v berlínském muzeu

Výkony

  • Maximální rychlost: 960 km/h ve výšce 3 000 m
  • Dostup: 12 100 m
  • Stoupavost: 3 666 m/min
  • Dolet: 40 km (8 minut letu)

Výzbroj

  • 2× 30 mm kanón MK 108 (60 nábojů / zbraň) v kořenech křídla

YouTube

Me 163 flow by test pilots Hanna Reitsch & Heini Dittmar
Nazi Secret weapon 1 – ME 163 Komet


Reference

  1. Wilson 1998, p. 121.
  2. Ivo PEJČOCH: Bojové legendy – Messerchmitt Me 163 Komet, strana 20, Nakladatelství Vašut, 2007, ISBN 978-80-7236-305-6

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Messerschmitt Me 163
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Messerschmitt Me 163