Keke Rosberg

Z Multimediaexpo.cz


Keijo Erik „Keke“ Rosberg (* 6. prosince 1948, Stockholm, Švédsko) je finský automobilový závodník, bývalý pilot Formule 1, mistr světa z roku 1982. Je prvním Finem v seriálu závodů F1.

V roce, kdy získal mistrovský titul, vyhrál jen jedinou velkou cenu. Stačilo mu to, protože v 16 závodech se na stupni vítězů vystřídalo rekordních 11 vítězů. Většina lidí si ho možná pamatuje, jak v roce 1985 v Silverstone těsně před nasednutím do williamsu poháněného přeplňovaným motorem típl všudypřítomnou cigaretu, pak vyrazil na dráhu, riskoval a tehdy rekordní rychlostí přes 255 km/h si zajistil start z první pozice. Není divu, že si jej jeho současníci vážili. Odvaha mu rozhodně nescházela.

Na úspech ve formuli 1 tento Fin čekal dlouho. A často dosahoval výborných výsledků bez ohledu na techniku. Aby jeho kariéra neupadala, nadřel se možná víc než všichni jezdci před ním a po něm. Jezdil po světě sem a tam, jen aby se dočkal vítězství. Vezměme si například rok 1977, tedy rok před tím, než udělal díru do světa. Tenkrát vyhrál na Novém Zélandu seriál tichomořsko-tasmánské formule, pak absolvoval sezonu formule 2 v Evropě a mezitím ještě startoval v závodech severoamerické formule Atlantic. Málokdo by se takhle trmácel křížem krážem, ale Keke potřeboval peněžní ceny za umístění. Po dalším vítězství v tasmánském seriálu se roku 1978 vyšplhal až do formule 1. Potom všechny šokoval, když v lijáku v Silverstone porazil v Merinárodní trofeji zavedené hvězdy. Až do roku 1982, kdy ve Williamsu nahradil Alana Jonese, neměl nikdy prvotřídní techniku. A jak je z jeho titulu za rok 1982 vidět, šance využil dokonale. V roce 1983 Williams zaostával za stájemi disponujícími přeplňovanými motory, Keke přesto dosáhl v Monaku brilantního vítězství. I když v roce 1984 měl Williams turbomotor Honda, vůz FW09 se nevyrovnal McLarenům. Rosberg se musel spokojit s geniálním vítězstvím v rozpáleném Dallasu, kde většina soupeřů zkolabovala vyčerpáním z horka nebo na rozpadající se dráze havarovala. Na konci sezony se rozhodl, že za dva roky skončí. Vroce 1985 za Williams dvakrát vyhrál a potom přestoupi na svou poslední sazonu do McLarenu. Tam ho zaskočila rychlst stájového kolegy Alaina Prosta. „Než sem přišel sem, myslel jsem si, že jsem nejrychlejší závodník na světě,“ svěřil se. Ani jednou už nezvítězil, avšak s akivní dráhou se rozloučil, když vedl v posledním závodě, ve Velké ceně Austrálie.

Do formule 1 se ještě vrátil; nejdřív jako manažer J.J.Lehta a Miky Häkkinena, jimž pomáhal při prvních krocích na mezinárodní scéně, a pak znovu jako jezdec - roku 1991 v peugeotu v závodech sportovních vozů. Následovaly cestovní vozy, v nichž startoval ze Mercedes a posléze Opel. Potom založil vlastní stáj formule 3. Jeho syn Nico je jezdcem stáje Williams.

V datech

  • 1948
  • 1973
  • 1977
    • vyhrál tasmánský seriál, pak se vrátil do formule 2 v Evropě; zvítězil v Enně a celkově skončil šestý; v severoamerické formuli Atlantic obsadil čtvrtou příčku
  • 1978
    • znovu vyhrál tasmánský seriál, pak se vyznamenal ve formuli 1 vítězstvím ve voze Theodore v deštivém závodě o Mezinárodní trofej; závodil take v ATS a Wolfu
  • 1979
    • závodil v seriálu sportovních vozů CanAm, ale jakmile James Hunt odešel ze stáje Wolf, vráti se do formule 1
  • 1980
    • zůstal ve Wolfu, který se přeměnil na Fittipaldi; třetí místo v Kyalami mu pomohlo ke konečné desáté příčce
  • 1982
    • skočil po pžíležitosti nahradil Alana Jonese ve Williamsu, a když se po dvou závodech poroučel i Carlos Reutemann, převzal v týmu úlohu jedničky; vítězstvím v Dijon-Prénois ve VC Švýcarska a třemi druhými místy si dopomohl k titulu mistra světa
  • 1983
    • vyhrál VC Monaka, ale měl co dělat se soupeři ve vozech s turbomotorem; klesl na celkové páté místo
  • 1984
    • první Williams s turbomotore byl nespoutný, ale Keke koně od Hondy zkroti a vyhrál v Dallasu; celkově skončil osmý
  • 1985
    • vyhrál v Detroitu VC USA a později VC Austrálie a skončil třetí
  • 1986
    • nastoupi do McLarenu; v Monaku dojel druhý, pak ve VC Austrálie odstoupi z vedoucí pozice a ukončil kariéru ve formuli 1
  • 1991
    • závodil v peugeotu ve světovém seriálu sportovních vozů; vyhrál závody v Magny-Cours a Mexiku
  • 1992
    • za Mercedes závodil v německém seriálu cestovních vozů, potom založil vlastní stáj postupně s vozy Opel, Nissan a Mercedes
  • 2003
    • dohlížel na účinkování syna Nica ve fermuli 3 a na svůj polotovární tým Mercedes v závodech cestovních vozů

Kariéra ve formuli 1

  • 1978 – Theodore - nehodnocen, 0 bodů
  • 1979 – Wolf - nehodnocen, 0 bodů
  • 1980 – Fittipaldi - 10. místo, 6 bodů
  • 1981 – Fittipaldi - nehodnocen, 0 bodů
  • 1982 – Williams - Mistr světa, 44 bodů
  • 1983 – Williams - 5. místo, 27 bodů
  • 1984 – Williams - 8. místo, 20,5 bodů
  • 1985 – Williams - 3. místo, 40 bodů
  • 1986 – McLaren - 6. místo, 22 bodů

Externí odkazy