V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Muzeum (stanice metra v Praze)

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (Nahrazení textu)
(++)
 
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Soubor:Praha, Muzeum, nástupiště stanice metra.JPG|right|thumb|Boční loď ve stanici na lince A]]
+
[[Soubor:Praag Metrostation Muzeum Subway Flickr.jpg|thumb|230px|Boční loď stanice na lince A (2013)]]
 +
[[Soubor:Praha, Muzeum, nástupiště stanice metra.JPG|230px|thumb|Boční loď stanice na lince A (2006)]]
Stanice '''Muzeum''' je přestupní [[stanice metra]] v Praze. Nachází se přímo v centru města na [[Václavské náměstí|Václavském náměstí]] pod budovou [[Národní muzeum|Národního muzea]]. Kříží se zde linky metra [[A (linka metra v Praze)|A]] a [[C (linka metra v Praze)|C]]. Do provozu byla uvedena [[9. květen|9. května]] [[1974]].
Stanice '''Muzeum''' je přestupní [[stanice metra]] v Praze. Nachází se přímo v centru města na [[Václavské náměstí|Václavském náměstí]] pod budovou [[Národní muzeum|Národního muzea]]. Kříží se zde linky metra [[A (linka metra v Praze)|A]] a [[C (linka metra v Praze)|C]]. Do provozu byla uvedena [[9. květen|9. května]] [[1974]].
== Charakteristika stanice na trase A ==
== Charakteristika stanice na trase A ==
-
[[Soubor:Praha, Muzeum, vestibul.JPG|right|thumb|Společný vestibul obou stanic]]
+
[[Soubor:2011-05-31-praha-metro-by-RalfR-08.jpg|230px|thumb|Nástupiště na lince A (2011)]]
-
[[Soubor:Praha, Muzeum, pohled zhora.JPG|right|thumb|Nástupiště na lince C]]
+
[[Soubor:Muzeum metro C 2628.JPG|230px|thumb|Nástupiště na lince C (2007)]]
Stanice je ražená, trojlodní, pilířová. Má zkrácenou střední loď na 69,1 m, 9 párů prostupů na [[nástupiště]]. Ze střední lodi vede [[eskalátor]]ový tunel vedoucí pod nástupiště trasy C, kde je přestup umožněn krátkými eskalátory vedoucími přímo na nástupiště. Vlastní výstup ze stanice vede bokem nad jižní kolejí eskalátorovým tunelem nacházejícím se mimo osu stanice, s nástupištěm je spojen chodbou. Obkladem stanice jsou [[hliník]]ové eloxované výlisky hnědé barvy a [[mramor]]ové desky.
Stanice je ražená, trojlodní, pilířová. Má zkrácenou střední loď na 69,1 m, 9 párů prostupů na [[nástupiště]]. Ze střední lodi vede [[eskalátor]]ový tunel vedoucí pod nástupiště trasy C, kde je přestup umožněn krátkými eskalátory vedoucími přímo na nástupiště. Vlastní výstup ze stanice vede bokem nad jižní kolejí eskalátorovým tunelem nacházejícím se mimo osu stanice, s nástupištěm je spojen chodbou. Obkladem stanice jsou [[hliník]]ové eloxované výlisky hnědé barvy a [[mramor]]ové desky.
Řádka 27: Řádka 28:
== Manipulační spojky ==
== Manipulační spojky ==
-
 
Mezi stanicemi Vyšehrad - [[I. P. Pavlova (stanice metra v Praze)|I. P. Pavlova]] (spojky se napojují těsně za stanicí na lince C) a Muzeum - [[Náměstí Míru (stanice metra v Praze)|Náměstí Míru]] (A) jsou odbočky pro dvě jednokolejné [[traťová spojka|traťové spojky]] (A-C a C-A). Zajímavostí těchto spojek je, že jede-li vlak z depa na trase C do depa na trase A a naopak, jede bez nutnosti změny směru jízdy a stanoviště. Rošíření traťového tunelu mezi Muzeem a [[Hlavní nádraží (stanice metra v Praze)|Hlavním nádražím]] nemělo sloužit pro výstavby spojky, ale je to pozůstatek původního projektu podpovrchové tramvaje ze 60-tých let dvacátého století. V místě rozšíření měla být větev podpovrchové tramvaje na Václavské náměstí. V 90-tých letech dvacátého století byly do vestibulu umístěny busty projektantů metra ve 20. letech dvacátého století, [[Vladimír List|Vladimíra Lista]] a [[Bohumil Belada|Bohumila Belady]].
Mezi stanicemi Vyšehrad - [[I. P. Pavlova (stanice metra v Praze)|I. P. Pavlova]] (spojky se napojují těsně za stanicí na lince C) a Muzeum - [[Náměstí Míru (stanice metra v Praze)|Náměstí Míru]] (A) jsou odbočky pro dvě jednokolejné [[traťová spojka|traťové spojky]] (A-C a C-A). Zajímavostí těchto spojek je, že jede-li vlak z depa na trase C do depa na trase A a naopak, jede bez nutnosti změny směru jízdy a stanoviště. Rošíření traťového tunelu mezi Muzeem a [[Hlavní nádraží (stanice metra v Praze)|Hlavním nádražím]] nemělo sloužit pro výstavby spojky, ale je to pozůstatek původního projektu podpovrchové tramvaje ze 60-tých let dvacátého století. V místě rozšíření měla být větev podpovrchové tramvaje na Václavské náměstí. V 90-tých letech dvacátého století byly do vestibulu umístěny busty projektantů metra ve 20. letech dvacátého století, [[Vladimír List|Vladimíra Lista]] a [[Bohumil Belada|Bohumila Belady]].
 +
 +
== YouTube ==
 +
{| border="4" width="442" align="left"
 +
|  {{#widget:YouTube|id=65EmP-rgh-w}}
 +
|- align="center"
 +
| '''Prague Metro, Muzeum station, line C'''
 +
|}
 +
{| border="4" width="442" align="right"
 +
|  {{#widget:YouTube|id=qo-RdZ9ttKg}}
 +
|- align="center"
 +
| '''Prague: metro C Muzeum (rush hour / dopravní špička)'''
 +
|}
 +
<br style="clear: both;" />
{{Commonscat|Muzeum (metro station)}}{{Článek z Wikipedie}}
{{Commonscat|Muzeum (metro station)}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Stanice metra v Praze]]
[[Kategorie:Stanice metra v Praze]]
 +
[[Kategorie:A (linka metra v Praze)]]
 +
[[Kategorie:C (linka metra v Praze)]]
 +
[[Kategorie:Václavské náměstí]]
 +
[[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]]

Aktuální verze z 25. 3. 2022, 09:20

Boční loď stanice na lince A (2013)
Boční loď stanice na lince A (2006)

Stanice Muzeum je přestupní stanice metra v Praze. Nachází se přímo v centru města na Václavském náměstí pod budovou Národního muzea. Kříží se zde linky metra A a C. Do provozu byla uvedena 9. května 1974.

Obsah

Charakteristika stanice na trase A

Nástupiště na lince A (2011)
Nástupiště na lince C (2007)

Stanice je ražená, trojlodní, pilířová. Má zkrácenou střední loď na 69,1 m, 9 párů prostupů na nástupiště. Ze střední lodi vede eskalátorový tunel vedoucí pod nástupiště trasy C, kde je přestup umožněn krátkými eskalátory vedoucími přímo na nástupiště. Vlastní výstup ze stanice vede bokem nad jižní kolejí eskalátorovým tunelem nacházejícím se mimo osu stanice, s nástupištěm je spojen chodbou. Obkladem stanice jsou hliníkové eloxované výlisky hnědé barvy a mramorové desky.

V současné době však interiér stanice Muzeum A již neodpovídá původnímu stavu z roku 1978. Jsou použita neodpovídající závěsná svítidla a ta původní jsou nevyužívána. Tím pádem nejsou nasvíceny charakteristické hliníkové výlisky tak, jak mělo být podle původních projektů. Vzhledem k tomu, že stanice na rozdíl od ostatních na úseku I. A. neprošla rozsáhlou rekonstrukcí, některé prvky stanice jsou již staré téměř 30 let a nevyměňované; obklady reznou a nejsou ošetřovány od zbytků průsakové vody. Osvětlení mezi nosnými pilíři stanice je vytrháno.

Náklady na výstavbu stanice (pouze části na trase A a bez výtahu) činily 230 milionů Kčs.

Charakteristika stanice na trase C

Stanice se nachází mělce pod povrchem a vede podélně s magistrálou, severojižním směrem. Nástupiště má tvar jedné velké haly bez sloupů, z níž vede výstup po pevném schodišti do podzemního vestibulu společného pro trasu A i C. Uprostřed nástupiště jsou výstupy z přestupních eskalátorů z trasy A. Stěny v prostoru nástupiště jsou obloženy mramorovými deskami.

Rekonstrukce

19. srpna 1993 byla zahájena výměna krátkého dvouramenného eskalátoru původem od firmy Transporta ve stanici Muzeum-C za nový od firmy OTIS. Práce trvaly až do zimy a cestující mohli nový eskalátor využívat od 20. prosince 1993. V tomto roce také ještě bylo úspěšně zavedeno řízení technologických zařízení, a to včetně rekonstrukce rozvodů nízkého nápětí. Ke konci 90. let byly také vyměněny podhledy, místo starých světel umístěných na stropě stanice se objevily dvě řady zavěšených nosičů svítidel.

V období 16. června 200110. 11. 2001 proběhla rekonstrukce přestupu ve stanici, včetně výměny přestupních eskalátorů za Schindler a Thyssen

Výtahy

Původně byla stanice Muzeum vybavena pouze eskalátory, avšak v rámci zpřístupnění podzemní dráhy i pro osoby se sníženou pohyblivostí bylo v 90. letech rozhodnuto vybudovat i výtahy.

Od 9. března 1999 až do 22. června 1999 probíhala výstavba výtahu pro imobilní osoby ve stanici Muzeum-C, v roce 2003 pak byla rovněž zahájena výstavba výtahu pro cestující i v té části stanice, která se nachází na lince A. Zde však už byla stavba náročnější, neboť bylo nutné prodloužit střední loď stanice a vyrazit novou šachtu na povrch, kterou budou výtahy jezdit. V roce 2005 byl výtah pro handicapované cestující zprovozněn; výtah vede už mimo Václavské náměstí, vedle Národního muzea a je hojně využíván osobami nehandicapovanými.

Manipulační spojky

Mezi stanicemi Vyšehrad - I. P. Pavlova (spojky se napojují těsně za stanicí na lince C) a Muzeum - Náměstí Míru (A) jsou odbočky pro dvě jednokolejné traťové spojky (A-C a C-A). Zajímavostí těchto spojek je, že jede-li vlak z depa na trase C do depa na trase A a naopak, jede bez nutnosti změny směru jízdy a stanoviště. Rošíření traťového tunelu mezi Muzeem a Hlavním nádražím nemělo sloužit pro výstavby spojky, ale je to pozůstatek původního projektu podpovrchové tramvaje ze 60-tých let dvacátého století. V místě rozšíření měla být větev podpovrchové tramvaje na Václavské náměstí. V 90-tých letech dvacátého století byly do vestibulu umístěny busty projektantů metra ve 20. letech dvacátého století, Vladimíra Lista a Bohumila Belady.

YouTube

Prague Metro, Muzeum station, line C
Prague: metro C Muzeum (rush hour / dopravní špička)



Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Muzeum (stanice metra v Praze)