V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Křídlo

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
m (+ Výrazné vylepšení)
 
Řádka 1: Řádka 1:
-
{{Různé významy}}
+
[[Soubor:Wandering Albatross flying over the South Atlantic (5656444654).jpg|thumb|240px|[[Albatros stěhovavý]] (Diomedea exulans) má ze všech [[ptáci|pták]]ů největší rozpětí křídel na světě]]
-
[[Soubor:Wandering Albatross (van Poppel).jpg|thumb|right|[[Albatros stěhovavý]] (Diomedea exulans) má ze všech [[ptáci|pták]]ů největší rozpětí křídel na světě]]
+
[[Soubor:KLM Asia Boeing 747-400 landing at SXM.jpg|thumb|240px|Křídlo letounu [[Boeing 747]] během přistání na slavném letišti [[Mezinárodní letiště princezny Juliany|SXM]].]]
-
[[Soubor:737-700w.gif|thumb|right|Křídlo letounu [[Boeing 737]]]]
+
'''Křídlo''' je povrch použitý k vyprodukování [[Aerodynamická vztlaková síla|aerodynamické síly]] při cestování vzduchem nebo jiným plynným médiem pomocí [[let]]u. Původně se slovo používalo pro přední končetiny [[ptáci|ptáků]], jeho význam však zahrnuje i křídla [[hmyz]]u, [[letouni|netopýrů]] a [[ptakoještěři|pterosaurů]]; křídla mají i některé mytologické bytosti, například [[anděl]]é. Křídla mohou být i zařízení vytvořená člověkem, např. jako součást [[letadlo|letadel]], nebo přímo sama o sobě ([[kluzák]]y).
'''Křídlo''' je povrch použitý k vyprodukování [[Aerodynamická vztlaková síla|aerodynamické síly]] při cestování vzduchem nebo jiným plynným médiem pomocí [[let]]u. Původně se slovo používalo pro přední končetiny [[ptáci|ptáků]], jeho význam však zahrnuje i křídla [[hmyz]]u, [[letouni|netopýrů]] a [[ptakoještěři|pterosaurů]]; křídla mají i některé mytologické bytosti, například [[anděl]]é. Křídla mohou být i zařízení vytvořená člověkem, např. jako součást [[letadlo|letadel]], nebo přímo sama o sobě ([[kluzák]]y).
== Křídla v přírodě ==
== Křídla v přírodě ==
Řádka 7: Řádka 6:
Křídla jsou charakteristickým znakem [[ptáci|pták]]ů (i když ne všichni ptáci je dokážou využívat k letu), vyskytují se však i u jiných [[Živočichové|živočich]]ů – u významné části [[hmyz]]u nebo u některých [[savci|savců]] ([[letouni|letounů]]).
Křídla jsou charakteristickým znakem [[ptáci|pták]]ů (i když ne všichni ptáci je dokážou využívat k letu), vyskytují se však i u jiných [[Živočichové|živočich]]ů – u významné části [[hmyz]]u nebo u některých [[savci|savců]] ([[letouni|letounů]]).
== Křídla v technice ==
== Křídla v technice ==
-
Křídlo je základní stavební prvek [[letadlo|letadla]], jehož pomocí se letadlo ve vzduchu udrží. Křídlo bylo vyvíjeno již od samotného počátku [[letectví]] docházelo k napodobování ptačích křídel a postupem času se pro tvary křídla vyvinuly fyzikální modely. Vztlak, neboli síla působící proti směru [[gravitace|gravitační síly]], a vznikající právě na křídle při proudění vzduchu okolo něj, je tvořen zhruba 2/3 podtlakem na horním povrchu křídla a 1/3 přetlakem na dolním povrchu.[[Soubor:Kridlo_letadla2.png|600px|mô hình khí trôi qua cánh của cánh máy bay]]
+
Křídlo je základní stavební prvek [[letadlo|letadla]], jehož pomocí se letadlo ve vzduchu udrží. Křídlo bylo vyvíjeno již od samotného počátku [[letectví]] docházelo k napodobování ptačích křídel a postupem času se pro tvary křídla vyvinuly fyzikální modely. Vztlak, neboli síla působící proti směru [[gravitace|gravitační síly]], a vznikající právě na křídle při proudění vzduchu okolo něj, je tvořen zhruba 2/3 podtlakem na horním povrchu křídla a 1/3 přetlakem na dolním povrchu.
== Rozbor křídla v technice ==
== Rozbor křídla v technice ==
-
Podívame-li se na průřez křídlem, všimneme si několika důležitých částí: [[náběžná hrana]], [[odtoková hrana]], [[tětiva]], [[profil křídla]], neboli maximální prohnutí. [[Proudnice]] vzduchu za letu jako první potkají náběžnou hranu, která odvádí proudnice do středu křídla, pokud možno, v laminárním proudění. Proudnice se rozdělí a proudy potkávají odtokovou hranu (viz obrázek nahoře), která je stavěná vždy proti vytváření vírů, které by zbytečné způsobily ztrátu energie. Tětivou profilu je usečka, na jejíž koncích je náběžná a odtoková hrana. Uděláme-li soustavu kružnic, kde hrany profilu se stanou tečnami a spojíme jejich středy, vznikne nám profil, či maximální prohnutí křídla vůči tetivě.
+
Podíváme-li se na průřez křídlem, všimneme si několika důležitých částí: [[náběžná hrana]], [[odtoková hrana]], [[tětiva]], [[profil křídla]], neboli maximální prohnutí. [[Proudnice]] vzduchu za letu jako první potkají náběžnou hranu, která odvádí proudnice do středu křídla, pokud možno, v laminárním proudění. Proudnice se rozdělí a proudy potkávají odtokovou hranu (viz obrázek nahoře), která je stavěná vždy proti vytváření vírů, které by zbytečné způsobily ztrátu energie. Tětivou profilu je usečka, na jejíž koncích je náběžná a odtoková hrana. Uděláme-li soustavu kružnic, kde hrany profilu se stanou tečnami a spojíme jejich středy, vznikne nám profil, či maximální prohnutí křídla vůči tetivě.
== Související články ==
== Související články ==
* [[Aerodynamická vztlaková síla]]
* [[Aerodynamická vztlaková síla]]
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|Aircraft+wings}}{{Commonscat|Aircraft wings}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Aerodynamika]]
[[Kategorie:Aerodynamika]]

Aktuální verze z 26. 1. 2017, 10:32

Albatros stěhovavý (Diomedea exulans) má ze všech ptáků největší rozpětí křídel na světě
Křídlo letounu Boeing 747 během přistání na slavném letišti SXM.

Křídlo je povrch použitý k vyprodukování aerodynamické síly při cestování vzduchem nebo jiným plynným médiem pomocí letu. Původně se slovo používalo pro přední končetiny ptáků, jeho význam však zahrnuje i křídla hmyzu, netopýrů a pterosaurů; křídla mají i některé mytologické bytosti, například andělé. Křídla mohou být i zařízení vytvořená člověkem, např. jako součást letadel, nebo přímo sama o sobě (kluzáky).

Obsah

Křídla v přírodě

Křídla jsou charakteristickým znakem ptáků (i když ne všichni ptáci je dokážou využívat k letu), vyskytují se však i u jiných živočichů – u významné části hmyzu nebo u některých savců (letounů).

Křídla v technice

Křídlo je základní stavební prvek letadla, jehož pomocí se letadlo ve vzduchu udrží. Křídlo bylo vyvíjeno již od samotného počátku letectví docházelo k napodobování ptačích křídel a postupem času se pro tvary křídla vyvinuly fyzikální modely. Vztlak, neboli síla působící proti směru gravitační síly, a vznikající právě na křídle při proudění vzduchu okolo něj, je tvořen zhruba 2/3 podtlakem na horním povrchu křídla a 1/3 přetlakem na dolním povrchu.

Rozbor křídla v technice

Podíváme-li se na průřez křídlem, všimneme si několika důležitých částí: náběžná hrana, odtoková hrana, tětiva, profil křídla, neboli maximální prohnutí. Proudnice vzduchu za letu jako první potkají náběžnou hranu, která odvádí proudnice do středu křídla, pokud možno, v laminárním proudění. Proudnice se rozdělí a proudy potkávají odtokovou hranu (viz obrázek nahoře), která je stavěná vždy proti vytváření vírů, které by zbytečné způsobily ztrátu energie. Tětivou profilu je usečka, na jejíž koncích je náběžná a odtoková hrana. Uděláme-li soustavu kružnic, kde hrany profilu se stanou tečnami a spojíme jejich středy, vznikne nám profil, či maximální prohnutí křídla vůči tetivě.

Související články


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Křídlo
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Křídlo