Tatra

Z Multimediaexpo.cz

Tatra 12
Tatra T603

Tatra je český výrobce automobilů sídlící v Kopřivnici. Celý název společnosti zní Tatra, a. s.

Obsah

Historie Tatry

V roce 1897 vyrobila první osobní automobil ve střední Evropě (Automobil Präsident), v roce 1898 první nákladní automobil. V roce 1890 se podnik změnil na akciovou společnost pod názvem Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft. V meziválečném období se firma jmenovala Ringhoffer - Tatra, nebo jen Ringhoffer, podle svého majitele. Nadále vyráběla osobní i nákladní automobily, železniční motorové vozy a dokonce i letadla. Výraznou osobností firmy byl konstruktér a dlouholetý technický ředitel Hans Ledwinka (v Tatře zaměstnán 1897 - 1945). Ten byl tvůrcem dodnes Tatrou využívané koncepce podvozku s centrální rourou a kyvnými nápravami, který se také označuje jako páteřový rám ovšem ve světě je známější označení Tatra-concept. Tatra je také známa převážným využíváním vzduchem chlazených motorů.

Po druhé světové válce vyráběla Tatra především nákladní automobily, ale také luxusní limuzíny pro vedoucí pracovníky a stranické funkcionáře. Pro testování vyráběných vozů postavila Tatra v Kopřivnici testovací polygon nazývaný Tatra polygon. V roce 1989 došlo k útlumu výroby osobních automobilů a problémům s privatizací, které vedly k úpadku firmy. V té době době se firmě podařilo získat velkou armádní zakázku, která jí pomohla překonat krizi. Po táhlých jednáních se zahraničními investory se nakonec americké společnosti Terex Corporation, která se zabývá výrobou těžké mechanizace, podařilo získat většinový 80,5% podíl společnosti Tatra a. s. Tím se Tatra jednoznačně přeorientovala na výrobu těžkých terénních nákladních vozů. Díky společnosti Terex se Tatře také podařilo proniknout i na západní trhy, ovšem pouze se zanedbatelným výsledkem. V říjnu roku 2006 Tatru koupila společnost Blue River, vlastněná převážně českými finančníky. Západní trhy (hlavně Austrálii) však firma neztratila a naopak posílila vývoz do Ruska, přičemž se i výrazně etablovala zpět na trzích v Česku a ve střední a jihovýchodní Evropě. Na jaře 2007 společnost Tatra oznámila záměr investovat významně do modernizace výroby a posílit kapacity výroby, která již nebyla schopna uspokojit zvýšenou poptávku po vozech. Světová finanční krize opět způsobila podniku nemalé problémy. V roce 2009 se firma dohodla s americkým výrobcem armádních vozidel Navistar Defense o výrobě společného nákladního vozu, pro který Tatra dodá podvozky a nápravy.

Smíchovský závod

Pod značkou Tatra se však nevyráběla pouze vozidla se spalovacími motory, ale také elektrické vozy, trolejbusy a tramvaje. Ty se vyráběly v závodě na pražském Smíchově, stejně jako železniční vagóny. Po 2. světové válce byly Ringhofferovy továrny znárodněny a dostaly označení Tatra. Smíchovský závod produkoval světoznámé tramvaje Tatra T1, T2, T3 dodávané do mnoha zemí nejen východního bloku. V roce 1963 byl smíchovský závod přeřazen pod koncern ČKD, proto dnes již málokdo ví, že známé „té-trojky“ vznikly ještě jako Tatry.

O Tatře

Závody

  • Tatra Kopřivnice (na severní Moravě, hlavně nákladní automobily a spalovací motory)
  • Tatra Smíchov (v Praze, trolejbusy a železniční vagóny, později pouze tramvaje)
  • Tatra Bratislava (vývojové pracoviště, konstrukce - osobní automobily - vývoj, úpravy, nákladní automobily - modernizace, speciální úpravy)
  • Tatra Bánovce nad Bebravou (poboční závod, hlavně nákladní automobily a výroba náprav)
  • Tatra Čadca (poboční závod, nákladní automobily)

V příborské pobočce byla výroba zrušena.

Výroba

  • Silniční doprava
    • automobily osobní
    • automobily užitkové (v 90. letech dodávka Tatra Beta)
    • autobusy
  • Drážní doprava
    • trolejbusy
    • tramvaje
    • motorové železniční vozy
    • přípojné železniční vozy (vagóny)

Koncepce nákladních automobilů

Tatra T813
  • vznětové vidlicové motory (pro model 815 motory řady T3 - V8 12.7 l, V10 15.8 l a V12 19.0 l)
  • chlazení motoru vzduchem, nikoliv kapalinou, což je méně poruchové a umožňuje provoz i při extrémních teplotách (neobsahuje vodu - při nízkých teplotách nezamrzá a při vysokých teplotách nedochází k přehřátí). Nevýhodou je naopak vyšší hlučnost, větší rozměry a větší spotřeba, daná spotřebou výkonu pro pohon chladicího kompresoru
  • podvozek tvořen centrální nosnou rourou a kyvnými polonápravami
  • slavná protektorátní a poválečná T 111, její nástupci T 138 a T 148, T 813, poté T 815, nyní Tatra Terrno1 a Jamal.

Koncepce tramvají

Soubor:Tatra T3 Plzen.jpg
Plzeňská tramvaj Tatra T3
Hlavní článek: Tramvaje Tatra
  • otočné podvozky typu PCC (zkopírovaný americký patent)
  • zúžená čela
  • jednosměrný provoz
  • možnost spojit dvě tramvaje do soupravy řízené jen jedním řidičem
  • regulace proudu zrychlovačem
  • rovná podlaha ve výši 0,9 metru nad kolejnicemi
  • přehledné uspořádání sedadel, hodně místa k stání
  • první tramvaj PCC v Česku Tatra T1, její robustní nástupkyně T2, lehká a velmi nadčasově designovaná T3 (vyráběla se 30 let), po revoluci T6A5 (nemá již zrychlovač, nýbrž tyristorovou regulaci)

Tatra na Rallye Dakar

Soubor:Dakar tatra01.jpg
Tatra T 815 290R75 17300 4x4.1

Nákladní automobily Tatra se ve světě proslavily i díky úspěchům v soutěžích rallye, zejména v nejtěžší rallye světa - Rallye Dakar. Zasloužil se o to především legendární pilot Karel Loprais, který z 19. startů v této soutěži 1986-2006 šestkrát zvítězil, čtyřikrát dojel na druhém místě, jednou třetí, dvakrát čtvrtý. Jako v té době bezkonkurenčně nejúspěšnější účastník tohoto závodu v kategorii kamiónů si v roce 1994 vysloužil přezdívku Monsieur Dakar. Po zranění Karla Lopraise v ročníku 2006 jej v následujícím ročníku za volantem vystřídal jeho synovec Aleš Loprais, který hned při svém premiérovém startu za volantem získal 3. místo v konečném pořadí v kategorii kamiónů (r.2006 byl navigátorem posádky strýce). Nejúspěšnější piloti za volantem vozů Tatra: Karel Loprais (6x zlato - 1988, 1994,5, 1998,9, 2001, 4x stříbro - 1987, 1996, 2000, 2002, 1x bronz - 1992, 2x čtvrtý - 1990,1, sedmý 2004), Tomáš Tomeček (1x stříbro - 2003, 1x bronz - 1999, 1x čtvrtý 2000, desátý 2002), Vlastimil Buchtyár (1x bronz - 1995, desátý 1993), Ladislav Fajtl (1x bronz - 1996), Zdeněk Kahánek (1x bronz - 1990), Milan Kořený (1x bronz - 1998, 1x čtvrtý 1996), Aleš Loprais (1x bronz - 2007), André de Azevedo (1x čtvrtý 2006, pátý 2007, šestý 2004 a 2009; podle výsledkových listin i stříbro 2003 a bronz 1999 a desátý 2002), Bedřich Sklenovský šestý 2000.

Modely automobilů Tatra

Osobní automobily

Různé automobily Tatra
Tatra 57 A
Typ Výroba v letech
Tatra 10 1923 - 1925
Tatra 11 1923 - 1926
Tatra 12 1926 - 1934
Tatra 17 1925 - 1927
Tatra 20 1923 - 1925
Tatra 26/30 1927 - 1933
Tatra 26/52 1931
Tatra 30 1926 - 1930
Tatra 30/52 1929 - 1930
Tatra 31 1926 - 1930
Tatra 52 1930 - 1938
Tatra 52 Sport 1930 - 1938
Tatra 54 1931 - 1934
Tatra 57 1932 - 1935
Tatra 57 A 1936 - 1938
Tatra 57 B 1938 - 1949
Tatra 70 1931 - 1932
Tatra 70 A 1934 - 1947
Tatra 75 1933 - 1942
Tatra 77 1934 - 1935
Tatra 77 A 1935 - 1936
Tatra 80 1931 - 1935
Tatra 87 1937 - 1950
Tatra 87-603 1950/1964
Tatra 90 1935
Tatra 97 1937 - 1946
Tatra 107 1946 - 1947
Tatra 201 1947
Tatraplan 1947 - 1952
Tatra 600 Diesel 1952
Tatra 603 1956 - 1963
Tatra 603 A 1955
Tatra 603 X 1967
Tatra 2-603 1963 - 1968
Tatra 2-603 B5 1966 - 1967
Tatra 604 1954
Tatra 613 1973 - 1996
Tatra 623 1980 - 1998
Tatra 700 1996 - 1999
Tatra Prezident 1994
Tatra V 570 1933

Sportovní a závodní vozy

Tatra 607 (1950), v roce 1989 na Nürburgringu
Typ Výroba v letech
Tatra 12 Targa Florio 1925
Tatra 30 Sport 1926
Tatra 601 Monte Carlo 1949 - 1952
Tatra 602 Tatraplan Sport 1949 - 1952
Tatra 605 1956
Tatra 607 Monopost 1950
Tatra 607-2 Monopost 1951 - 1958
Tatra Delfín 1963
Tatra JK 2500 1954
Tatra MTX V8 1991

Terénní automobily

Tatra 141
Tatra 148 - autojeřáb AD20
Typ Výroba v letech
Tatra V 750 1935 - 1937
Tatra V 799 1938
Tatra V 809 1940 - 1942
Tatra 57 K 1941 - 1948
Tatra 82 1935 - 1937
Tatra 93 1939
Tatra 803 1950
Tatra 804 1951

tatra autojeřáb ad20 T

Nákladní automobily

Tatra 815
Tatra TERRNo1
Typ Výroba v letech
Tatra TL 2
Tatra TL 4
Tatra 13
Tatra 22
Tatra 23
Tatra 24
Tatra 25
Tatra 26
Tatra 27 1930 - 1947
Tatra 27 B
Tatra 28
Tatra 43
Tatra 49 1929 - 1930
Tatra 72 1933 - 1937
Tatra 74
Tatra 79
Tatra 81 1939 - 1942
Tatra 84
Tatra 85 1936 - 1941
Tatra 85 A
Tatra 92 1937 - 1941
Tatra 111 1942 - 1962
Tatra 114 1947 - 1948
Tatra 115 1948 - 1949
Tatra 116
Tatra 128 1951 - 1952
Tatra 130
Tatra 137
Tatra 138 1959 - 1971
Tatra 141 1957 - 1970
Tatra 147
Tatra 148 1972 - 1982
Tatra 157
Tatra 163 1999 - dosud
Tatra 165 1999
Tatra 805 1953 - 1960
Tatra 810 2008 - dosud
Tatra 813 1967 - 1982
Tatra 815 1983 - dosud
Tatra 816 1999 - dosud
Tatra 817 2007 - dosud

Autobusy

Typ Výroba v letech
Tatra 24
Tatra 27
Tatra 43
Tatra 72 1933 – 1937
Tatra 114
Tatra 500 HB 1950 – 1957

Trolejbusy

Typ Výroba v letech
Tatra T 86 1936 – 1939
Tatra T 400 1948 – 1955
Tatra T 401 1958

Vojenské automobily

Tatra 815
Typ Konstrukce Výroba v letech
Tatra 111 Nákladní automobil 1942 - 1962
Tatra 805 Lehký nákladní automobil 1953 - 1960
Tatra 809 Polopásové vozidlo 1953
Tatra 810 Střední nákladní automobil 2007 -
Tatra 813 Těžké nákladní vozidlo 1967 - 1982
Tatra 815 Těžké nákladní vozidlo 1983 -
Tatra 817 Těžký nákladní automobil 2007 -
Tatra OT-64 Obrněný transportér 8x8 ve spolupráci s Polskem na bázi Tatra 813
Tatra OT 810 Polopásové vozidlo - přestavba německého Sd. Kfz 251
ShKH vz.77 DANA Houfnice, na podvozku Tatra 815

Motorové saně

Typ Výroba
Tatra V 855 1942

Letadla Tatra

  • T-131
  • T-001
  • T-101
  • T-201

Motorové vozy Tatra

Externí odkazy