Renault Clio

Z Multimediaexpo.cz

první generace

Renault Clio je malý Automobil, který od roku 1990 vyrábí francouzská automobilka Renault. Nahradil Renault 5. Výrábí se již jeho třetí generace. V Japonsku se prodává pod názvem Renault Lutecia. Klasicky je na výběr tří- a pětidvéřový hatchback. Od druhé generace je vevýrobě tříprostorový sedan s názvem Thalia. Ve třetí generaci přibylo praktické kombi Clio Grandtour.

Obsah

První generace

Poprvé se Clio představilo na autosalonu v Paříži v červnu 1990. O rok později získalo titul Auto roku. Vyrábělo se do roku 1998. Kromě Francouzského Štrasburku se montovalo i v čínském Pekingu, indickém Dilí a turecké Burse. Už po roce prošlo prvním drobným faceliftem a o dva roky později druhým. Největší změnou byla nová přední maska a nárazníky. Největší proměnou prošlo v roce 1995. Největší změnou byly nově světlomety. Také byl představen sportovní model RT s výkonem 81 kW.

Motory

  • 1.2 L
  • 1.2 L
  • 1.2 L
  • 1.4 L
  • 1.7 L
  • 1.8 L
  • 1.9 L F-Type diesel I4
  • 2.0 L

Clio Williams

Renault Clio Williams

Původní dvouapůltisícová výrobní homologační série byla vyrobena v roce 1993. Obrovská poptávka nakonec přiměla automobilku vyrobit více vozů. Jednalo se vpodstatě o nástupce Renaultu 5 Turbo. Technický základ přebral vůz od výkonějšího modelu Clio 16V. Výrobu zajišťovala společnost Renault Sport. Závodní Clio 16V Maxi tehdy soutěžilo ve skupině do 2000 cm³ s objemem 1,8 litru. Automobilka tedy došla k závěru, že objem motoru zvýší na rovné dva litry a tím zlepší konkureceschopnost svých vozů. Dvoulitrový motor dosahoval výkonu 110kW. Jméno získal vůz po spolupráci se stájí formule 1 Williams. Williams se však na jeho vývoji nepodílel. Výrobní číslo 0001 obdržel majitel stáje Frank Williams. Tento vůz dodnes stojí v sídle týmu.

První série byla představena na ženevském autosalonu v roce 1993. Na přístrojové desce byly štítky s údajem, o kolikáté vozidlo ze série se jedná. U druhé a třetí doplňující série z let 94 a 95 již tyto štítky nebyly. Všechny vozy byly lakovány modrou barvou Sports Blue 449. Pod výlisem na kapotě se ukrývalo výkonější sací potrubí a lemy blatníků byly roztažené. Modrý odstín byl použit i jako podklad u přístrojů v interiéru. Kola byla patnáctipalcová Speedline lakovaná zlatou barvou. Oproti sériovému Cliu je model posazen o 35 mm níže. Vůz měl kotoučové brzdy na všech kolech. Druhá série byla navíc vybavena elektricky ovládanými zpětnými zrcátky a byl u ní snížen hluk. Ve výbavě třetí generace se objevilo ABS, střešní okno a za příplatek klimatizace a kožené sedačky. Třetí série byla lakována odstínem Monaco Blue.

Druhá generace

druhá generace

Vyráběla se v letech 19972005. Z předchozích lokací výroby zůstala Francie a Turecko. Nově se Clio vyrábělo v argentinském Buenos Aires a slovinském Novom mestem. V roce 2001 prošlo Clio faceliftem. Design byl přiblížen novému stylu automobilky Renault. Po začátku výroby třetí generace se druhá prodávala souběžně jako Clio Storia.

Motory

  • 1.2 L
  • 1.4 L
  • 1.5 L diesel
  • 1.6 L
  • 1.9 L diesel
  • 2.0 L

Rozměry

  • Délka - 3811 mm
  • Šířka - 1639 mm
  • Výška - 1417 mm
  • Váha - 990 kg

Thalia

Thalia

Renault Thalia je sedan odvozený od druhé generace Clia, který se vyrábí od roku 1999. V Turecku, Rumunsku, Polsku a Bulharsku se prodává pod názvem Clio Symbol, v Jižní Americe pod názvem Clio Sedan a v Asii a Oceánii pod názvem Clio Classic. Vůz se vyráběl a prodával na některých trzích pod názvem Nissan Platina.

Třetí generace

třetí generace

Vyrábí se od roku 2005 ve Francii, Indii a Turecku. Poprvé se v Cliu objevil systém startování pomocí čipové karty. Od roku 2007 začala výroba verze kombi s názvem Grandtour.

Rozměry

  • Rozvor - 2451 mm
  • Délka - 3986 mm
  • Šířka - 1707 mm
  • Výška - 1497 mm
  • Váha - 1150 kg

Externí odkazy