Poznaň

Z Multimediaexpo.cz

Poznaň / Poznań / Posnania

Rynek v Poznani

Znak Poznaně Vlajka Poznaně
Znak Poznaně Vlajka Poznaně
Poloha Poznaně v Polsku
Vojvodství Velkopolské
Samosprávný orgán Městská rada
Primátor Ryszard Grobelny
Adresa magistrátu Plac Kolegiacki 17
61-841 Poznań
tel.(+48) 61-878-52-00
Rozloha 261,8 km²
Zeměpisná šířka
Zeměpisná délka
52°17'34" – 52°30'27" s.š.
16°44'08" – 17°04'28" v.d.
Populace (2007)
 – hustota zalidnění
564 951
2158/km²
Směrové číslo (+48) 61
Poštovní směrovací číslo 60-001 až 61-890
Registrační tabulky aut PO 0001 až PO 99999
Webové stránky: http://www.city.poznan.pl

Poznań, s výslovností zvuk [ˈpɔznaɲ], (česky: Poznaň, německy: Posen, latinsky Posnania) je jedno z nejstarších a největších polských měst. Leží ve Velkopolsku na řece Wartě a je důležitým obchodním a dopravním uzlem mezi Berlínem a Varšavou. Poznaň je sídlem prvního polského biskupství, nyní Poznaňského arcibiskupství. Má rozlohu 261,8 km² a necelých 560 000 obyvatel.

Od roku 1999 je metropolí Velkopolského vojvodství.

Obsah

Dějiny a pamětihodnosti

Ostrów Tumski s katedrálou

Poznaň byla od počátku politickým, vojenským a ekonomickým centrem vznikajícího státu Polanů a podle některých historiků hlavním městem polského státu za prvních Piastovců. Nejslavnější období prožila mezi lety 968, kdy zde vzniklo první polské biskupství, a rokem 1039, kdy ji poničil výbojný český král Břetislav I. Poznaňská katedrála sv. Petra a Pavla na Tumském ostrově je tak nejstarší polskou katedrálou; byla mnohokrát přestavována, po 2. sv. válce byla obnovena v převládajícím gotickém slohu a od roku 1962 drží titul basilica minor.

Později Poznaň ztratila svůj politický význam, ale nadále se rozvíjela hospodářsky, zejména v době Vladislava II. Jagella. V polovině 16. století byla vybudována místní renesanční radnice s orlojem, panoráma centra města. Roku 1793 se při druhém dělení Polska město stalo součástí Pruska, po sjednocení německých států (1871) Německého císařství. Během napoleonských válek proběhlo protipruské Velkopolské povstání. Druhému Velkopolskému povstání v letech 19181918 se podařilo prosadit připojení bývalé pruské provincie Posen k nové vzniklé 2. polské republice. Při nacistické invazi do Polska byla Poznaň obsazena již po 10 dnech, tedy 10. září 1939. Polské obyvatelstvo, především inteligence a účastníci Velkopolského povstání, byli vystaveni systematickému teroru. V místním koncentračním táboře Fort VII zabili nacisté do roku 1945 asi 20 000 lidí.[1] Zlikvidována byla také židovská komunita. Roku 1943 zde velitel SS Heinrich Himmler pronesl tzv. Poznaňský projev, v němž otevřeně hovořil o „konečném řešení židovské otázky“. Město bylo těžce poničeno v bojích mezi německou a sovětskou armádou (Viselsko-oderská operace) na začátku roku 1945; 23. února pak bylo město osvobozeno Rudou armádou pod velením maršála Žukova. Poznaň a Polsko v nových hranicích se tak dostaly do sovětské sféry vlivu. 28. června 1956 zde došlo k prvním masovým protestům polských obyvatel proti komunistické vládě. Poznaňské povstání (či Poznaňský červen) bylo krvavě potlačeno, bylo však předehrou k destalinizaci Polska a nástupu reformističtější Gomułkovy vlády v říjnu téhož roku.

Kultura a vzdělání

První divadlo vzniklo roku 1808, nejvýstavnější je o sto let mladší Velké divadlo neboli Opera. V Poznani se koná nejstarší světová soutěž mladých houslistů a různé hudební, divadelní i filmové festivaly. Největším muzeem je Národní muzeum, jehož sbírky jsou umístěny na několika různých místech. Nejstarší vysokou školou byla jezuitská kolej, založená roku 1611. Roku 1919 byla založena významná Univerzita Adama Mickiewicze, která má v současnosti okolo 50 000 studentů. Dále jsou zde univerzity Lékařská, Přírodovědecká a Ekonomická, politechnika, několik uměleckých akademií a množství soukromých škol.

Hospodářství

Nová zástavba poblíž centra města

v Poznani není mnoho velkých průmyslových závodů, hospodářství je proto založeno především na obchodu a službách. Sídlí zde mnoho obchodních řetězců, například v Poznani vzniklá síť supermarketů Piotr i Paweł. Také díky tomu se Poznaň dostala na 2. příčku v HDP na obyvatele, růst se ovšem s krizí roku 2008 zarazil. Každoročně tu probíhá průmyslový veletrh, po MSV v Brně 2. největší ve střední Evropě.

Doprava

Poznaň je díky své poloze mezi Varšavou a Berlínem jedním z hlavních dopravních uzlů Polska a má poměrně dobré spojení jak se zbytkem země, tak s Evropou. Místní letiště Poznań-Ławica má v současnosti velký nárůst pasažérů. Poznaň je napojena na východozápadní dálnici D2, součásti tahu E30 ze západní Evropy do Ruska. Prochází tudy také 3 státní a 4 vojvodské silnice. První vlak přijel do Poznaně roku 1856, a to od Štětína. Postupně se Poznaň stala jedním z největších železničních uzlů střední Evropy. Vychází odtud 9 tratí (od severu ve směru hodinových ručiček): 1) na Piłu, 2) Gołańcz, 3) Hnězdno, 4) Konin a Varšavu, 5) Ostrów Wielkopolski, 6) Leszno a Wrocław, 7) Wolsztyn, 8) Berlín/Zielonou Góru, 9) Krzyż a Štětín; kromě 2) a 7) jsou všechny dvoukolejné a elektrifikované. Nejvytíženější a nejrychlejší je trať na Varšavu. Hlavním nádražím je Poznań Główny (s nevzhlednou staniční budovou, o jejíž rekonstrukci se po léta hovoří); kromě toho tu existuje dalších 15 stanic a zastávek obsluhovaných osobními vlaky. Nákladní vlaky projíždějí po spojkách mimo hlavní nádraží.

Městská doprava

Městskou hromadnou dopravu zajišťují tramvaje a autobusy. V letech 19301970 zde existovaly také trolejbusové tratě. Poznaňské tramvaje vyjely do ulic roku 1970 a dnes tvoří síť o 66 km a 19 linkách. Rou 1997 byla dána do provozu tramvajová rychlodráha spojující centrum se sídlištěm Sobieského.[2]

Slavní rodáci

Tramvaj Combino na poznaňské rychlodráze

Partnerská města

Reference

  1. Marian Olszewski, Fort VII w Poznaniu, Poznań, 1974.
  2. MPK Poznań: 10-lecie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Poznaň