Ochranná známka

Z Multimediaexpo.cz

Tradiční symbol registrované ochranné známky, Registered Trade Mark

Ochranná známka je označení, pomocí kterého firmy identifikují samy sebe, své výrobky a služby. Tím se pro zákazníky odlišují od ostatních firem, které na trh přinášení stejné nebo podobné výrobky a služby. Může mít obrovskou cenu.

Obsah

Obecně

Ochranou známku tvoří označení schopné grafického znázornění, tvoří ji například slovo, fráze, logo kterým se označuje vyrobené zboží, barvy, tvar výrobku či obalu, nebo kombinace předchozích způsobů. Pro ochrannou známku se také používá označení trademark (™). Hlavní funkcí ochranné známky je identifikovat výrobce nebo poskytovatele služby a jednoznačně jej odlišit od ostatních výrobců a poskytovatelů stejných nebo podobných výrobků a služeb. Zákazník se tak může lépe orientovat, pokud vyhledává zboží nebo službu určitých parametrů nebo určité kvality.

Registrace ochranné známky

Registrovaná ochranná známka musí být zapsaná v rejstříku ochranných známek, který vede Úřad průmyslového vlastnictví. Před zápisem nové ochranné známky tento úřad zkoumá, zda má ochranná známka všechny předepsané náležitosti a vlastnosti, zda není shodná nebo zaměnitelná s jinou ochrannou známkou. -ochranná známka lze uvést na výrobky a firmy všeho druhu

Značení obchodních značek

Obchodní značky jsou označovány následující symboly:

  • ™ — neregistrovaná obchodní značka, tj., značka používaná k propagaci nebo pro značkové zboží
  • ℠ — neregistrovaná značka služby, tj. značka používaná k propagaci nebo pro značkové služby
  • ® — registrovaná obchodní značka

Obchodní značka a zákon

Obchodní značka je typ duševního vlastnictví ke jménu, slovu, frázi, logu, symbolu, obrázku nebo kombinaci těchto prvků. Je též škála nekonvenčních obchodních značek, sestávajících se ze prvků, které do těchto kategorií nezapadají. Vlastník registrované obchodní značky může v případě jejího porušení započít právní úkony, směřující k zabránění neautorizovaného použití této značky. Nicméně, registrace značky se nevyžaduje. Vlastník neregistrované obchodní značky též může založit podnět k žalobě, ale neregistrovaná obchodní značka může být chránitelná pouze uvnitř geografické oblasti, ve které byla používána nebo oblastech, do kterých lze předpokládat, že bude expandovat.

Příklady ochranných známek

Slova

Nejčastější forma ochranné známky je slovní. Např.

  • Apple
  • Škoda
  • Budweiser
Logo

Je druhá nejčastější forma ochranné známky. Logo je obrázek, který se časem stává symbolem spojeným se zbožím nebo službou.

  • McDonald - dvojitý oblouk
  • Apple - nakouslé jablko
  • Škoda - okřídlený šíp
Kombinace písma a grafiky
  • IBM
  • Sun
  • Digital
  • Java
Tvar výrobku nebo obalu
  • láhev Coca-Cola

Nejhodnotnější ochranné známky

Obchodní známka patří mezi intelektuální vlastnictví. Její hodnota může být obrovská. Často se stává, že firma kupuje jinou firmu pouze proto, že má zájem o vlastnictví jejich ochranných známek. Následující seznam obsahuje 10 nejhodnotnějších ochranných známek v roce 2006.

Pořadí Brand Cena
mld USD
1 Microsoft 67,000
2 Coca-cola 56,926
3 IBM 56,201
4 General Electric 48,907
5 Intel 32,319
6 Nokia 30,131
7 Toyota 27,941
8 Disney 27,848
9 McDonald's 27,501
10 Mercedes-Benz 21,795
11 Citigroup 21,458
12 Marlboro 21,350
Zdroj: The World's Top Brands[1]

Reference

  • Zákon č. 441/2003 Sb., o ochranných známkách (s účinností od 1. 4. 2004 nahradil Zákon č. 137/1995 Sb., o ochranných známkách)
  • Madridská dohoda o mezinárodním zápisu továrních nebo obchodních známek (1891, několikrát revidovaná; v ČR vyhl. 65/1975 Sb.)
  • Protokol k Madridské dohodě ze dne 27. června 1989
  • Vídeňská dohoda o zřízení mezinárodního třídění obrazových prvků ochranných známek (ČR není smluvní stranou)
  • Niceská dohoda o mezinárodním třídění výrobků a služeb pro účely zápisu známek

Související články

Reference

  1. The World's Top Brands

Externí odkazy