Mistrovství světa silničních motocyklů

Z Multimediaexpo.cz

Mistrovství světa silničních motocyklů („MotoGP“) je nejprestižnější seriál motocyklových závodů. Již tradičně je rozdělen do několika kategorií, dnes jsou to třídy Moto3, Moto2 a MotoGP. Poslední jmenovaná třída je pokládána za vrchol motocyklového sportu, jakýsi motocyklový ekvivalent Formule 1. Dnes je podle ní pojmenován i celý šampionát, ačkoli se jedná spíše o marketingové označení vlastníka komerčních práv Dorna Sports. Oficiální název, který používá Mezinárodní motocyklová federace (FIM), zní "FIM Road Racing World Championship Grand Prix". Jednotlivé závody jsou označovány jako "Grand Prix" (velká cena).

Motocykly, na kterých zde jezdci závodí, se nevyrábí sériově, ačkoli dnes již mají některé součásti, které ze sériových motocyklů vycházejí - např. motory.

Jedná se o nejstarší motoristické mistrovství světa, první ročník se konal již v roce 1949 (mistrovství světa formule 1 bylo založeno o rok později). Žádný z českých jezdců toto mistrovství nikdy nevyhrál, ale za nejúspěšnější jezdce mohou být považováni: František Šťastný, Gustav Havel, Bohumil Staša a Stanislav Malina (50.-70. léta).[1] V poslední době se na mistrovství daří Karlu Abrahamovi.

V rámci MotoGP se jede i závod Grand Prix ČR.

Obsah

Přehled

MotoGP v Brně

Každá sezona se skládá ze série závodů na uzavřených závodních okruzích. Dříve převažovaly dočasné přírodní a městské okruhy, včetně slavné Tourist Trophy na ostrově Man, ale již od konce 80. let se jezdí výhradně na relativně bezpečných specializovaných automotodromech. Závody se konají převážně v neděli, až na tradiční nizozemskou velkou cenu "Dutch TT" na okruhu v Assenu, která se jezdí v sobotu.

Motocykly jsou rozděleny do několika kategorií podle objemu motoru. Od první sezony v roce 1949 až do roku 2002 byly všechny třídy včetně sajdkár otevřeny dvoudobým (dvoutaktním) i čtyřdobým (čtyřtaktním) motocyklům. Celá padesátá léta a většinu šedesátých dominovaly čtyřdobé motory. V šedesátých letech se dvoudobé motory začaly dostávat do nižších kubatur. V sedmdesátých letech dvoudobé motory kompletně nahradily čtyřdobé. Roku 1979 se Honda pokusila o návrat čtyřdobých motorů do hlavní kategorie, ale projekt NR500 selhal.

Na prahu 21. století, v roce 2002, pak přišla revoluce v podobě první výhradně čtyřtaktní třídy nazvané MotoGP, která měla nahradit kategorii motocyklů o objemu do 500 cm³, ačkoli ty ještě mohly jednu sezonu (2002) závodit současně s motocykly MotoGP. V roce 2010 následovalo zavedení třídy Moto2, která nahradila kategorii motocyklů o objemu do 250 cm³ a konečně o dva roky později (2012) byla zavedena i třída Moto3, která nahradila motocykly o objemu do 125 cm³.

Tím byla transformace šampionátu na výhradně čtyřtaktní dovršena.

Postupně tedy existovaly tyto třídy: dvoutaktní i čtyřtaktní motocykly o objemu do 50 cm³, 80 cm³, 125 cm³, 250 cm³, 350 cm³ a 500 cm³. Výhradně čtyřtaktní třída MotoGP pak v roce 2002 začínala s max. povoleným objemem 990 cm³, který byl pro sezonu 2007 snížen na 800 cm³, aby byl v roce 2012 opět navýšen, tentokrát na rovných 1000 cm³. Motocykly už ale v rámci úspor nejsou tak extrémními prototypy jako byly v dřívějších letech. Další výhradně čtyřtaktní třídy Moto2 a Moto3 pak mají max. povolený objem 600 cm³, resp. 250 cm³.

Sajdkáry začínaly s max. povoleným objemem motoru 600 cm³, ale po dvou letech byl tento limit snížen na 500 cm³. Po sezoně 1996 byly sajdkáry jako součást mistrovství světa silničních motocyklů zrušeny, ale dodnes se jejich závody konají v rámci samostatného šampionátu Superside.

Přehled tříd

Toto je přehled historického vývoje jednotlivých tříd mistrovství světa silničních motocyklů.

1950-1959 1960-1969 1970-1979 1980-1989 1990-1999 2000-2009 2010-
50 cm³ 1962-1983
80 cm³ 1984-1989
125 cm³ 1949-2011
Moto3 2012-
250 cm³ 1949-2009
Moto2 2010-
350 cm³ 1949-1982
500 cm³ 1949-2001
MotoGP 2002-
Sidecar 1949-1996
  • vývoj třídy MotoGP:
    • 2002-2006: čtyřdobé motory o objemu do 990 cm³
    • 2007-2011: čtyřdobé motory o objemu do 800 cm³
    • 2012-dnes: max. čtyřválcové čtyřdobé motory o objemu do 1000 cm³

Specifikace

Toto jsou současné technické specifikace jednotlivých tříd mistrovství světa silničních motocyklů.

Moto3 Moto2 MotoGP
Konfigurace
motoru
jednoválec řadový čtyřválec vidlicový dvouválec (V-twin),
vidlicový čtřyválec (V-4),
řadový čtyřválec (i-4, inline-four)
Max. objem 250 cm³ 600 cm³ 1000 cm³
Cykly čtyřdobý motor
Ventily čtyři ventily 16 ventilů (16v)
Rozvody DOHC, čtyři ventily na válec
Palivo bezolovnaté, 100 oktanů
Dodávání paliva vstřikování
Sání atmosférické
Max. výkon cca 40 kW (54 hp) cca 100 kW (135 hp) cca 180 kW (245 hp)
Mazání olejová vana
Max. otáčky 17500 až 18000 ot/min
Max. rychlost[2] > 230 km/h > 285 km/h > 345 km/h
Chlazení samostatná vodní pumpa
Pneumatiky Dunlop Bridgestone
  • třída Moto2 používá jednotné motory, jejich dodavatelem je Honda - motor vychází ze silničního motocyklu CBR600RR
  • pneumatiky jsou jednotné

Okruhy

Státy ve kterých se koná MotoGP (zeleně) a státy, kde se mistrovství konalo v minulosti (červeně)
Valentino Rossi v roce 2006

Přehled okruhů

Kalendář 2014

Toto jsou okruhy, které jsou součástí kalendáře MotoGP v roce 2014.[3] Koná se celkem 18 velkých cen, přičemž původně jich bylo naplánováno 19 - na 28. září byla naplánována Velká cena Brazílie, která se měla konat na okruhu Autódromo Internacional Nelson Piquet v hlavním městě Brasília. Ta však byla později zrušena a v tomto termínu se místo ní pojede španělská Velká cena Aragonie konaná na okruhu MotorLand Aragon, která byla původně naplánována na 21. září.[4]

# Datum Země Okruh Poznámka
1 23. března Katar Katar Losail International Circuit noční závod
2 13. dubna Spojené státy americké USA Circuit of the Americas
3 27. dubna Argentina Argentina Autódromo Termas de Rio Hondo nový okruh
4 4. května Španělsko Španělsko Circuito de Jerez
5 18. května Francie Francie Le Mans Circuit
6 1. června Itálie Itálie Mugello Circuit
7 15. června Španělsko Španělsko Circuit de Catalunya
8 28. června Nizozemsko Nizozemsko TT Circuit Assen sobotní závod
9 13. července Německo Německo Sachsenring
10 10. srpna Spojené státy americké USA Indianapolis Motor Speedway
11 17. srpna Česká republika Česká republika Masarykův okruh
12 31. srpna Spojené království Spojené království Silverstone
13 14. září San Marino San Marino Misano World Circuit Marco Simoncelli
14 28. září Španělsko Španělsko Motorland Aragon
15 12. října Japonsko Japonsko Twin Ring Motegi
16 19. října Austrálie Austrálie Phillip Island Grand Prix Circuit
17 26. října Malajsie Malajsie Sepang International Circuit
18 9. listopadu Španělsko Španělsko Circuit Ricardo Tormo

Jezdci

Mistři světa

Bodování závodů

Bodování je stejné pro všechny kategorie.

Pozice 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Body 25 20 16 13 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Související články

Reference

  1. Stanislav Malina
  2. Top speed comparison at Mugello [online]. Crash.net, 2012-07-13, [cit. 2013-11-19]. Dostupné online. (anglicky) 
  3. 2014 Calendar [online]. MotoGP.com, [cit. 2014-04-07]. Dostupné online. (anglicky) 
  4. Brazil GP dropped from 2014 MotoGP calendar [online]. Crash.net, 2014-02-24, [cit. 2014-04-07]. Dostupné online. (anglicky) 

Externí odkazy