Letiště Bratislava

Z Multimediaexpo.cz




|-


Mezinárodní letiště Bratislava (slovensky Medzinárodné letisko Milana Rastislava Štefánika Bratislava) nebo také Mezinárodní letiště M. R. Štefánika Bratislava je hlavní mezinárodní letiště na Slovensku v Bratislavě. Nachází se na severovýchodním okraji Bratislavy, 9 km od centra, v městské části Ružinov a částečně v katastru obce Ivanka pri Dunaji, s rozlohou 4,77 km².

Obsah

Vybavení

Soubor:BTS-terminal.jpg
Nový mezinárodní termminál byl dokončen v roce 2010

Letiště má v současnosti tri terminály: první je terminál A1 otevřen v roce 2010, druhý terminál B v roce 1994 a třetí terminál C v roce 2006. Jejích současná kapacita je 3,5 miliona cestujících ročně. Dráhový systém sestává ze dvou na sobě kolmých vzletových a přistávacích drah, které v současnosti umožňují přistání všech běžných typů letadel. Na letišti sídlí mimo jiné slovenské aerolinie AirExplore, Travel Service Slovakia a Danube Wings, dříve tam také sídlily např. Central Charter Airlines Slovakia, SkyEurope Airlines, Seagle Air a Air Slovakia. Dnes tvoří největší část provozu lety irské společnosti Ryanair, která tam buduje svoji základnu. Letiště je rovněž jednou z destinací ČSA.

Letecké nehody

Letoun Ca.33
  • 4.května 1919 havaroval v oblasti letiště letoun Caproni Ca.33 s M. R. Štefánikem, dvěma italskými důstojníky a mechanikem na palubě. Po krátkém kontaktu s rozmoklým terénem pilot letoun opět zvedl a v následující zatáčce po větru upadl stroj po ztrátě vztlaku do levé vývrtky a zřítil se. Nepřipoutaná osádka z letounu vypadla a všichni na místě zahynuli. Nehoda se odehrála kolem 11:35 hod [1]. Existuje však i nepotvrzená teorie o sestřelení letounu, z důvodu záměny italské trikolóry za, v té době nepřátelskou, maďarskou. Jiné spekulace hovoří o politickém atentátu z důvodu střetu francouzsko-italských geopolitických zájmů nebo ambicí vlády E. Beneše a T. G. Masaryka.
  • 11. února 1977 došlo k havárii za snížené dohlednosti při dosednutí poštovního letounu ČSA asi 2 km před prahem VPD 22. Jednalo se o stroj Avia Av-14 (OK-OCA), let OK 475 na trase PrahaBratislavaKošice. Zahynuli dva pracovníci pošty a dva členové posádky, kapitán R. Chládek přežil. Podíl na nehodě mělo i nehomogenní tlakové pole, které vzniká při západním proudění (290°) na závětrné straně Malých Karpat, což působí indikaci nesprávné výšky barometrickými výškoměry.

Reference

  1. Článek na vesmir.cz

Externí odkazy