Jihozápadní Město

Z Multimediaexpo.cz

Sídliště Nové Butovice, nedaleko stanice metra Hůrka
Sídliště Stodůlky, pohled na Luka
Výstavba ze začátku 21. století
Středem celého sídliště prochází tubus metra

Jihozápadní Město je komplex sídlišť v Praze, zahrnující sídlištní části katastrálního území Stodůlky a zároveň městské části Praha 13. Má přes 50 000 obyvatel. Jeho součástí jsou:

Praha-Jihozápadní Město byl přibližně v letech 1988–1994 název místního národního výboru, později místního úřadu, který předtím nesl název Praha-Stodůlky a nyní Praha 13. Do jeho působnosti patřily i nesídlištní části Stodůlek.

Obsah

Historie

Již v 20. letech 20. století existovaly plány na zástavbu této části Prahy (avšak dříve to byla spíše příměstská oblast). V Lužinách, které jsou dnes uprostřed Jihozápadního Města sice už probíhala vilová výstavba, nebyla však v takovém rozsahu, jako bylo vybudování sídliště o mnoho let později. Na rozdíl od Jižního Města, které bylo vybudováno v průběhu 70. let, avšak původně bez plánů pro metro (dokončeno v roce 1980), koncept Jihozápadního města již od svého počátku obsahoval trať metra vedoucí jeho středem. Výstavba celého sídliště probíhala v několika etapách; začínalo se ve Stodůlkách na přelomu 70. a 80. let 20. století a postupovalo se na východ směrem k Butovicím. Kompletní dostavbu celého sídliště však zastavila sametová revoluce a změna společenských poměrů. I tak se zástavba z konce 80. a začátku 90. let vzhledově velice vymyká šedivosti panelových „králíkáren“ (například tvarově i barevně bohatší Suchý Vršek, poslední bloky dostavené na Velké Ohradě). Některé oblasti byly a jsou dostavovány již modernějšími domy než panelovými. Původní novou dominantu Nových Butovic z konce 90. let („kostel“ - Komunitní centrum sv. Prokopa) už zastínily nejen velice elegantní prosklená budova radnice, ale také dvě výškové budovy po obou stranách radnice, které byly dokončeny v roce 2005 (v okamžiku dostavby s 85 metry nejvyšší obytná budova v Praze) a v roce 2006. Toto současné centrum JZM je situováno na Slunečním náměstí (blízko stanice metra B Hůrka). Mezi Hůrkou a Lužinami se táhne neustále upravovaný Centrální park s dvěma rybníky, jehož součástí je i nevzhledná navážka zeminy a odpadního stavebního matirálu, vzniklá při výstavbě sídliště. V současné době probíhá rekultivace tohoto místa a jeho zapojení do přilehlého parku. Některé plochy určené v územním plánu k bydlení zatím nebyly v Praze 13 zastavěny vůbec (jižní část, především mezi čtvrtěmi Velká Ohrada, Lužiny a Řeporyje) a také území na západ od stanice metra Stodůlky . V těchto místech probíhá výstavba nebo se ze zástavbou počítá výhledově. Od roku 2008 je budována na území Stodůlek i Třebonic západně od Jeremiášovy ulice, tedy západně od stanice metra Stodůlky, směrem k Chabům, Krtni a obchodnímu centru Zličín v Třebonicích, nová čtvrť Západní Město.

Průmysl

Největší továrnou v celé čtvrti je velkopekárna společnosti Odkolek.

Instituce

Dnes se v celé čtvrti staví mnoho administrativních budov, a to i přestože je daleko od centra města - má ale velmi dobré dopravní spojení metrem. Sídlí tu i BIS - Bezpečnostní informační služba.

Doprava

Kolem celého Jihozápadního Města jsou vedeny čtyřproudé silnice, které jsou napojeny na Pražský okruh a i na dálnici do Plzně, a silnice do centra Prahy. Městskou dopravu zajišťuje metro, linky B - do této čtvrtě přivedené v první etapě v říjnu 1988 jako úsek III.B a prodloužené jako úsek V.B v listopadu 1994. Do té doby bylo sídliště obslouženo autobusy. Není tu tramvajová trať, přestože existovaly plány na její výstavbu.

Sousední čtvrti

Souřadnice