Iljušin Il-76

Z Multimediaexpo.cz

Iljušin Il-76
Volga-Dnepr Ilushin Il-76TD-90VD Beltyukov.jpg
Iljušin Il-76TD - 90VD (2011)
Základní charakteristika
Určení víceúčelový dopravní a průzkumný letoun
Výrobce OKB Iljušin
Konstruktér
První let 25. března 1971
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 960 kusů
Varianty
Uživatel Rusko

Iljušin Il-76 (kód NAT Candid) je sovětský, resp. ruský transportní letoun z počátku 70. let 20. století, který byl vyvinutý jako náhrada za turbovrtulové Antonovy An-12. První prototyp stroje vzlétl 25. března 1971 a ještě téhož roku byl předveden na aerosalonu v Paříži, kde vzbudil velký ohlas. Sovětské letectvo obdrželo první sériové kusy v roce 1974. O dva roky později byla zalétána civilní verze pro Aeroflot, postupně vznikaly různé obměny. Výroba modernizovaného letounu pokračuje i v současnosti.

Obsah

Verze letounu

  • Il-76 – základní verze o nosnosti 30 000 kg.
  • Il-76M – verze se zvýšeným maximálním zatížením na 47 000 kg.
  • Il-76MD – verze s prodlouženým doletem.
  • Galaraj – indické označení Il-76MD.
  • Il-76MF – prodloužená verze Il-76MD o 6,6 m s novými motory PS-90A-76, nosnost 52000 kg.
  • Il-76MF-100 – Il-76 s motory CFM56-5C2.
  • Il-76P/TP/DMP – protipožární verze s nádrží na 42 000 kg vody a vypouštěcím zařízením. Nejmodernější verze je schopna nést až 50 000 kg hasicí směsi.
  • Il-76K/MDK/MDK-2 – stroje upravené pro simulaci nulové gravitace.
  • Il-76PP – letouny určené k elektronickému boji vybavené ECM a rušícím zařízením, slouží jako doprovod A-50.
  • Il-76MT – dvě letadla sloužící jako létající nemocnice s operačním sálem a pooperačním pokojem.
  • Il-76VPK/Il-82 – dvojice přestavěných letadel Aeroflotu na létající velitelské stanoviště.
  • Il-76PS/PSD/Il-84 – navrhovaná verze pro úkoly SAR, vyroben pouze jeden stroj.
Il-76TD
Il-78 Midas
Il-82
A-50
  • Il-76LL/MA - testovací letadla.
  • Il-76SK - létající velitelské stanoviště určené pro vyhodnocování letových testů.
  • Il-76T/TD/TD-90/TF - civilní nákladní verze.
  • Il-78 - tankovací verze z první poloviny 80. let, celkem vyrobeno 45 kusů
  • Il-78M - modernizovaná tankovací verze.
  • Il-78MK - tankovací verze určená pro export.
  • Il-78V - verze s upravenými tankovacími podvěsy.
  • A-50 - verze, na níž spolupracovala konstrukční kancelář G. M. Berieva. Letoun má prodloužený trup, zařízení pro tankování za letu, satelitní anténu a přehledový radiolokátor. Radar je schopný sledovat současně až 60 cílů na vzdálenost do 250 km. Celkem bylo vyrobeno asi 40 kusů.
  • A-50M - upravené letouny s výkonnějším radiolokátorem a palubními počítači.
  • A-50U - modernizované stroje s novým výkonnějším radiolokátorem a prodlouženou vytrvalostí.
  • Adnan - irácké stroje Il-76MD přestavěné na AEW a vybavené otočným krytem o průměru 9 m s radiolokátorem.

Hlavní technické údaje

Il-76MF

  • Osádka: 7
  • Rozpětí: 50,50 m
  • Délka: 46,59 m
  • Výška: 14,76 m
  • Hmotnost: 75 tun
  • Vzletová hmotnost: 210 tun
  • Max. objem: 180 m3
  • Motory: 4× PS-90A-76
  • Maximální rychlost: 850 km/h
  • Cestovní rychlost: 750 km/h
  • Dostup: 12 000 m
  • Max. dolet: 7 000 km

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Iljušin Il-76
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Ilyushin Il-76