Grand Prix San Marina 1994

Z Multimediaexpo.cz


Grand Prix San Marina 1994 byl závod Formule 1, který se uskutečnil 1. května 1994 na Autodromo Enzo e Dino Ferrari v Imole v Itálii. Šlo o třetí závod sezóny 1994 a první závod sezóny, který se uskutečnil v Evropě. Závodní víkend byl poznamenán smrtí rakouského jezdce Rolanda Ratzenbergera, trojnásobného mistra světa Ayrtona Senny a několika dalšími vážnými nehodami a zraněními. Britský komentátor Murray Walker popsal závod jako „nejčernější den závodů Formule 1, jaký pamatuje“.[1] Závod nakonec vyhrál Michael Schumacher, Nicola Larini získal první body své kariéry druhým místem. Třetí skončil Mika Häkkinen. Senna se dočkal státního pohřbu v domovské Brazílii, kde přibližně 500 000 lidí lemovalo ulice, kterými projížděla rakev s jeho tělem. Italští žalobci obvinili šest lidí z neúmyslného zabití v souvislosti s jeho smrtí, ale všichni byli později osvobozeni. Případ se vlekl více než 11 let v důsledku odvolání a obnovy řízení po původním osvobozujícím rozsudku. Následky závodu vedly ke zdůraznění prvku bezpečnosti ve sportu. Dalšími důsledky závodu bylo obnovení jezdecké asociace a úpravy mnoha tratí a designu vozů. Byla přijata řada technických pravidel, které měly vozy Formule 1 zpomalit a nově vybudované okruhy jako Bahrain International Circuit obsahují velké únikové zóny, které mají zpomalit vůz předtím, než narazí do zdi. Zařízení zvané HANS, které chrání hlavu a krk v případě nehody, se stalo povinným.

Obsah

Popis závodu

Kvalifikace

Páteční kvalifikace

V pátek 29. dubna se odehrála první část kvalifikace na závod.[2] Jordan pilotovaný Rubensem Barrichellem najel na obrubník v zatáčce Variante Bassa v rychlosti 225 km/h a byl vystřelen do vzduchu.[3] Narazil do vrchu bariéry z pneumatik a Barichello ztratil vědomí. Vůz se několikrát převrátil a nakonec zůstal ležet na zemi koly vzhůru. Záchranářské týmy Barichella na místě nehody ošetřily a ten byl posléze převezen do nemocnice. Další den se objevil na setkání jezdců, ale zlomený nos a ruka v sádře jej vyřadily ze zbytku závodního víkendu. Deset let poté Damon Hill, který v té době jezdil za Williams-Renault, popsal své pocity po nehodě: „Všichni jsme se otřepali a pokračovali v kvalifikaci ujištěni, že naše vozy jsou pevné jako tanky a můžeme v nich být otřeseni, ale ne zraněni.“[4]

Sobotní kvalifikace

Roland Ratzenberger v boxech v Imole před nehodou.

Dvacet minut po začátku poslední části kvalifikace ztratil Roland Ratzenberger kontrolu nad svým vozem Simtek, když se blížil do zatáčky Villeneuve. Narazil do betonové zdi, a ačkoliv kokpit vozu zůstal takřka nepoškozen, síla nárazu zlomila Ratzenbergerovi vaz. Ratzenberger, nováček ve Formuli 1, jel rychlostí 306 km/h ve chvíli, kdy se mu ulomilo přední křídlo, které poškodil nárazem na obrubník v předchozím kole.[5]

Soubor:Circuit Imola 1992 Villeneuve.png
Villeneuve Curva, kde při kvalifikaci tragicky zahynul Roland Ratzenberger

Kvalifikace byla zastavena a zbývajících 40 minut bylo nakonec zrušeno.[4][3] Později bylo oznámeno, že Ratzenberger podlehl mnohačetným zraněním. Šlo o první smrt při závodním víkendu Formule 1 od Grand Prix Kanady 1982, kde zahynul Riccardo Paletti. Bylo to také osm let od úmrtí Elio de Angelise, který nepřežil nehodu při testování svého Brabhamu na okruhu Paul Ricard. Profesor Sid Watkins, šéf lékařského týmu Formule 1, ve svých pamětech vzpomíná na reakci Ayrtona Senny na Ratzenbergerovu smrt následovně: „Ayrton se zhroutil a brečel na mém rameni.“[6] Watkins se snažil přesvědčit Sennu, aby následující den nezávodil slovy: „Co ještě potřebuješ dokázat? Jsi trojnásobný mistr světa a jsi očividně nejrychlejší jezdec. Vykašli se na to a pojďme rybařit.“ Senna byl ale neústupný a řekl: „Side, jsou určité věci, nad kterými nemáme kontrolu. Nemůžu odejít, musím pokračovat.“[6] Senna získal pole position před Michaelem Schumacherem. Gerhard Berger se kvalifikoval jako třetí a za ním stál na roštu Sennův týmový kolega Damon Hill. Dle tehdejších pravidel se do závodu kvalifikovalo 26 nejrychlejších jezdců z kvalifikace. Vzhledem k tomu, že 26. nejrychlejší čas zajel Roland Ratzenberger, na start se postavilo jen 25 pilotů.

Závod

První start

Ayrton Senna, který zahynul při Grand Prix San Marina 1994

Po odstartování zůstal na roštu stát Benetton, který pilotoval JJ Lehto. Pedro Lamy, který startoval z konce roštu, měl výhled zablokovaný dalšími vozy, a narazil tudíž do Lehtova vozu. Trosky vozů a pneumatiky se rozletěly po trati, část z nich překonala bezpečnostní plot chránící diváky a devět jich lehce zranila.[7] Kvůli nehodě na trať vyjel safety car, který po potřebnou dobu zpomaluje vozy a ty se navzájem nesmějí předjíždět. Při pomalé jízdě za safety carem došlo k poklesu teploty pneumatik. Při setkání jezdců před závodem vyjádřili Ayrton Senna a Gerhard Berger znepokojení nad tím, že safety car jezdí příliš pomalu, a není tudíž možno udržet pneumatiky dostatečně horké.[7] Když byly trosky odklizeny, safety car zajel do boxů a závod byl restartován letmým startem. Dvě kola po restartu vyjel vůz pilotovaný Ayrtonem Sennou v zatáčce Tamburello v rychlosti 306 km/h z trati a po zpomalení na 211 km/h narazil do betonové zdi.

Zatáčka Tamburello, kde tragicky zahynul Ayrton Senna

Ve 14:17 byly vyvěšeny červené vlajky a závod byl zastaven. Sid Watkins a jeho tým se okamžitě vydal na pomoc Sennovi. Když jsou vyvěšeny červené vlajky, vozy musejí zpomalit a zajet do boxů. Tímto opatření jsou chráněni traťoví komisaři a lékaři zasahující na místě nehody. Tým Larrousse omylem[8] povolil svému jezdci Ériku Comasovi vyjet z boxů, ačkoliv byly vyvěšeny červené vlajky. Traťoví komisaři na něj zuřivě mávali, aby jej donutili zpomalit, protože se k místu nehody přibližoval takřka v plné rychlosti.[9] Komentátor Eurosportu John Watson popsal incident jako „nejabsurdnější věc, kterou v životě viděl.“[9] Comas se vyhnul všem vozům a osobám zasahujícím na místě nehody a posléze odstoupil ze závodu. Naturalistické záběry záchranářů ošetřujících Sennu byly vysílány živě televizí RAI, takže BBC přepnula na vlastní kameru umístěnou v boxové uličce.[10] Senna byl vyproštěn z vozu a letecky transportován do nemocnice Maggiore poblíž Bologni. Lékařské týmy pokračovaly v jeho ošetřování i za letu. Ve 14:55 místního času, 37 minut po nehodě, byl závod restartován.

Druhý start

Výsledky restartovaného závodu byly určeny součtem časů z prvního a druhého závodu. Po restartu vedl na trati Gerhard Berger, ale v součtu časů vedl Michael Schumacher díky náskoku, který si na Bergera vypracoval před zastavením závodu. Schumacher na trati předjel Bergera ve 12. kole a ten o čtyři kola později ze závodu pro technické potíže odstoupil. Larini se na chvíli ujal vedení, když Schumacher zajel do boxů, ale jen do okamžiku vlastní zastávky.[11] Deset kol před koncem závodu upadlo pravé zadní kolo z Minardi Michele Alboreta, který zrovna vyjížděl z boxů a kolo zasáhlo dva mechaniky Ferrari a dva mechaniky Lotusu, kteří museli být převezeni do nemocnice.[12] Michael Schumacher vyhrál závod před Nicolou Larinim a Mikou Häkkinenem, a měl tak po prvních třech závodech sezóny maximální možný počet 30 bodů. Jde o jediný závod, kde se Larini umístil na stupních vítězů, a jeden ze dvou závodů, ve kterých bodoval. K uctění památky Ronalda Ratzenbergera a Ayrtona Senny se na stupních vítězů nestříkalo šampaňským.

Po závodě

Dvě hodiny a dvacet minut po skončení závodu, v 18:40 místního času, Dr. Maria Theresa Fiandri oznámila, že Ayrton Senna zemřel. Jako oficiální čas úmrtí bylo uvedeno 14:17 místního času, což znamená, že Senna zemřel okamžitě.[13] Pitva odhalila, že příčnou smrti byla část zavěšení kola, která se při nehodě ulomila a prorazila jeho helmu a lebku.[14]

Změny na trati v Imole po Velké ceně 1994 - šedě je původní trať, červeně trať po změnách.

Okruh v Imole, který byl do tehdejšího stavu uveden v roce 1981,[15] byl následně značně přestavěn, včetně úpravy zatáčky Tamburello, kde došlo již dříve k vážným nehodám Gerharda Bergera (1989) a Nelsona Piqueta (1987), z vysokorychlostní na mnohem pomalejší šikanu. FIA také změnila technické regulace tím způsobem, že vozy z roku 1994 na ně nemohly být upraveny a týmy musely vyrobit zcela nové vozy.[16] Kvůli obavám, které pronesli Senna a Berger před závodem, byla při dalším závodě, Grand Prix Monaka 1994, znovuobnovena jezdecká asociace (Grand Prix Drivers' Association). Ta byla původně založena již v roce 1961, ale v roce 1982 byla rozpuštěna. Primárním cílem jejího obnovení byla snaha povolit jezdcům diskutovat bezpečnostní změny zaváděné po závodě v Imole. První dvě místa na startovním roštu Grand Prix Monaka 1994 byla prázdná a byly do nich namalovány rakouská a brazilská vlajka na počest dvou jezdců, kteří při předchozím závodě zahynuli. Před závodem se také držela minuta ticha. Senna se dočkal státního pohřbu v São Paulu dne 5. května 1994. Přibližně 500 000 lidí lemovalo ulice, kterými projížděla rakev se Sennovým tělem.[1] Sennův rival Alain Prost byl jedním z lidí, kteří nesli rakev.[17] Sennův pohřeb navštívila většina komunity sdružené okolo Formule 1. Výjimkou byl prezident FIA Max Mosley, který se místo toho zúčastnil 7. května 1994 v Salzburgu pohřbu Rolanda Ratzenbergera.[18] Mosley řekl deset let poté na tiskové konferenci: „Šel jsem na jeho pohřeb, protože všichni ostatní šli na Sennův. Myslel jsem, že je důležité, aby někdo šel i na jeho.“[19] Italští žalobci zahájili stíhání šesti osob v souvislosti se Sennovou smrtí, konkrétně to byli Frank Williams, Patrick Head a Adrian Newey z Williamsu, Fedrico Bendinelli jako zástupce vlastníků Autodromo Enzo e Dino Ferrari, Giorgio Poggi jako ředitel okruhu a Roland Bruynserarde jako ředitel závodu a člověk, který okruh schválil.[20] Verdikt byl vynesen 16. prosince 1997 a všichni obžalovaní z neúmyslného zabití byli prohlášeni za nevinné.[21] Soud zjistil, že příčinou Sennovy nehody byla zlomená řídicí tyč.[22] Ta byla zkrácena a navařena zpět do vozu na Sennovu žádost, kterou chtěl docílit většího pohodlí ve voze. Po vynesení rozsudku bylo podáno stáním zástupcem odvolání proti osvobození Patricka Heada a Adriana Neweyho. Dne 22. listopadu 1999 zprostil odvolací soud Heada a Neweyho všech obvinění s odůvodněním, že se neobjevily žádné nové důkazy (kvůli poškození vozu chybí některá data z černé skříňky vozu a 1,6 sekundy záběrů ze Sennova vozu není dostupných, neboť italská režie přepnula těsně před nehodou na kameru umístěnou v jiném voze), a tudíž dle článku 530 italského trestního řádu musela být obžaloba prohlášena „za neexistující, neboť není podepřena fakty“.[23] Tento rozsudek byl anulován v lednu 2003, protože soud měl za to, že byl článek 530 špatně vyložen.[24] Na 27. května 2005 byl nařízen nový proces, ve kterém byli Head i Newey osvobozeni.[25] Grand Prix San Marina 1994 je posledním závodem Formule 1, při kterém došlo ke smrtelné nehodě pilota,[pozn. 1] stejně tak od té doby nezahynul žádný pilot ani při testování. U těžkých havárií, ke kterým došlo při závodech Formule 1 v druhé polovině 90. let a poté i v 21. století, je často uváděno, že havarující pilot by pravděpodobně nepřežil, kdyby nedošlo ke zpřísnění bezpečnostních předpisů, k čemuž se začalo přistupovat právě po osudné Grand Prix San Marina 1994.[26][27]

Výsledky

Závod

tento závodní víkend je označován za nejčernější víkend v historii Formule 1

  • 1. května 1994
  • Okruh Autodromo Enzo e Dino Ferrari
  • 58 kol x 5,040 km = 292,320 km
  • 551. Grand Prix
  • 5. vítězství pro « Michaela Schumachera »
  • 10. vítězství pro « Benetton »
  • 8. vítězství pro « Německo »
  • 75. vítězství pro vůz se startovním číslem « 5 »(« nový rekord »)
  • 121. vítězství z « 2. míst na startu »

(Legenda)

Pozice Č Jezdec Vůz Kolo Čas +/- Pole Body Nej. kolo
1 5 Michael Schumacher Benetton B194 58 1'28:29.3 Green Arrow Up Darker.png 1 2 10 1:24.438
2 27 Nicola Larini Ferrari 412T1 58 á 0:54.942 Green Arrow Up Darker.png 4 6 6 1:25.825 (9.)
3 7 Mika Häkkinen McLaren MP4-9 58 á 1:10.679 Green Arrow Up Darker.png 5 8 4 1:25.737 (7.)
4 29 Karl Wendlinger Sauber C13 58 á 1:13.658 Green Arrow Up Darker.png 6 10 3 1:25.727 (6.)
5 3 Ukyo Katayama Tyrrell 022 57 á 1 kolo Green Arrow Up Darker.png 4 9 2 1:26.176 (11.)
6 0 Damon Hill Williams FW16 57 á 1 kolo Red Arrow Down.png 2 4 1 1:24.335
7 30 Heinz-Harald Frentzen Sauber C13 57 á 1 kolo Straight Line Steady.png 0 7 1:25.307 (4.)
8 8 Martin Brundle McLaren MP4-9 57 á 1 kolo Green Arrow Up Darker.png 5 13 1:25.774 (8.)
9 4 Mark Blundell Tyrrell 022 56 á 2 kola Green Arrow Up Darker.png 3 12 1:26.259 (12.)
10 12 Johnny Herbert Lotus 107C 56 á 2 kola Green Arrow Up Darker.png 10 20 1:28.032 (17.)
11 26 Olivier Panis Ligier JS39B 56 á 2 kola Green Arrow Up Darker.png 8 19 1:27.908 (15.)
12 25 Éric Bernard Ligier JS39B 55 á 3 kola Green Arrow Up Darker.png 5 17 1:28.091 (18.)
13 9 Christian Fittipaldi Footwork FA15 54 Mimo trať Green Arrow Up Darker.png 3 16 1:25.954 (10.)
Pozice Č Odstoupili Vůz Kolo Příčina +/- Pole Body Nej. kolo
Ret 15 Andrea de Cesaris Jordan 194 49 Mimo trať X mark.png 10 21 1:27.627 (14.)
Ret 24 Michele Alboreto Minardi M193B 44 Kolo X mark.png 14 15 1:27.995 (16.)
Ret 10 Gianni Morbidelli Footwork FA15 40 Motor X mark.png 7 11 1:25.652 (5.)
Ret 23 Pierluigi Martini Minardi M193B 37 Mimo trať X mark.png 13 14 1:27.221 (13.)
Ret 31 David Brabham Simtek S941 27 Mimo trať X mark.png 16 24 1:28.613 (19.)
Ret 34 Bertrand Gachot Pacific PR01 23 Motor X mark.png 18 25 1:29.094 (21.)
Ret 19 Olivier Beretta Larrousse-LH94 17 Motor X mark.png 16 23 1:28.891 (20.)
Ret 28 Gerhard Berger Ferrari 412T1 16 Zavěšení X mark.png 1 3 1:25.040
Ret 2 Ayrton Senna Williams-Renault 5 Nehoda X mark.png 1 1 1:44.068 (22.)
Ret 20 Érik Comas Larrousse-LH94 5 Vibrace X mark.png 17 18 1:58.505 (23.)
Ret 6 Jyrki Järvilehto Benetton B194 0 Nehoda X mark.png 5 5
Ret 11 Pedro Lamy Lotus-Mugen-Honda 0 Nehoda X mark.png 22 22
Pozice Č Nestartoval Vůz Kolo Příčina +/- Pole Body Nej. kolo
DNS 32 Roland Ratzenberger Simtek S941 Nehoda 26
DNQ 14 Rubens Barrichello Jordan 194 Nehoda
DNQ 33 Paul Belmondo Pacific PR01

Stupně vítězů

  • 20. podium pro « Michaela Schumachera »
  • 2. podium pro « Miku Häkkinena »
  • 1. podium pro Nicolu Lariniho (jediné podium)
  • 359. podium pro « Ferrari » (« nový rekord »)
  • 247. podium pro « McLaren »
  • 53. podium pro « Benetton »
  • 176. podium pro « Itálii »
  • 40. podium pro « Německo »
  • 20. podium pro « Finsko »

Bodové umístění

  • 139 bodů pro « Michaela Schumachera »
  • 76 bodů pro « Damona Hilla »
  • 21 bodů pro « Miku Häkkinena »
  • 14 bodů pro « Karla Wendlingera
  • 6 bodů pro Nicolu Lariniho »
  • 4 body pro « Ukyo Katayamu »
  • 1877,5 bodů pro « McLaren » (« nový rekord »)
  • 1795,5 bodů pro « Ferrari »
  • 1395,5 bodů pro « Williams »
  • 600 bodů pro « Tyrrell »
  • 427,5 bodů pro « Benetton »
  • 18 bodů pro « Sauber »

Nejrychlejší kolo

  • Damon Hill 1:24,438 Williams
  • 5. nejrychlejší kolo pro « Damona Hilla »
  • 77. nejrychlejší kolo pro « Williams »
  • 148. nejrychlejší kolo pro « Velkou Británii » (« nový rekord »)
  • 5. nejrychlejší kolo pro vůz se startovním číslem « 0 »

Vedení v závodě

  • « Ayrton Senna byl ve vedeni 2931 kol (« nový rekord »)
  • « Michael Schumacher » byl ve vedeni 254 kol
  • « Gerhard Berger » byl ve vedeni 579 kol
  • Mika Häkkinen » byl ve vedení 3 kola
  • « Ferrari » byl ve vedení 6874 kol (« nový rekord »)
  • « McLaren » byl ve vedení 5661 kol
  • « Williams » byl ve vedení 4713 kol
  • « Benetton » byl ve vedení 405 kol
Kola km Jezdec  %
1-5 kolo 25,2 Km Ayrton Senna 8,6%
6 - 12 kolo 35,28 Km Michael Schumacher 12%
13 - 15 kolo 15,12 Km Gerhard Berger 5,2%
16 - 18 kolo 15,12 Km Mika Häkkinen 5,2%
19 - 58 kolo 201,6 Km Michael Schumacher 69%
  • SC – Safety Car na trati v průběhu 1 až 5 kola po havárii Pedra Lamy a J J Lehta
  • V 6. kole vyvěšeny červené vlajky a závod byl přerušen – Havárie Ayrtona Senny
Senna
M.Schu
Berger
Häkk
M.Schumacher

Postavení na startu

  • Ayrton Senna Williams - 1:21.548
  • 65. Pole position pro « Ayrtona Sennu (« nový rekord »)
  • 70. Pole position pro « Williams »
  • 96. Pole position pro « Brazílii »
  • 65. Pole position pro vůz se startovním číslem « 2 »
  • 87. první řadu získal « Ayrton Senna (« nový rekord »)
  • 5. první řadu získal « Michael Schumacher »
  • 112x první řadu získal «Williams »
  • 8x první řadu získal «Benetton »
  • 154x první řadu získala « Brazílie »
  • 13x první řadu získala « Německo »
* * Kvalifikace
_______1_______
Ayrton Senna
Williams
1:21.548
Ayrton Senna
Williams
1:21.548
_______2_______
Michael Schumacher
Benetton
1:21.885
Michael Schumacher
Benetton
1:21.885 (+0.337)
_______3_______
Gerhard Berger
Ferrari
1:22.113
Gerhard Berger
Ferrari
1:22.113 (+0.565)
_______4_______
Damon Hill
Williams
1:22.168
Damon Hill
Williams
1:22.168 (+0.620)
_______5_______
JJ Lehto
Benetton
1:22.717
JJ Lehto
Benetton
1:22.717 (+1.169)
_______6_______
Nicola Larini
Ferrari
1:22.841
Nicola Larini
Ferrari
1:22.841 (+1.293)
_______7_______
Heinz-Harald Frentzen
Sauber
1:23.119
Heinz-Harald Frentzen
Sauber
1:23.119 (+1.571)
_______8_______
Mika Häkkinen
McLaren
1:23.140
Mika Häkkinen
McLaren
1:23.140 (+1.592)
_______9_______
Ukyo Katayama
Tyrrell
1:23.322
Ukyo Katayama
Tyrrell
1:23.322 (+1.774)
_______10_______
Karl Wendlinger
Sauber
1:23.347
Karl Wendlinger
Sauber
1:23.347 (+1.799)
_______11_______
Gianni Morbidelli
Footwork
1:23.663
Gianni Morbidelli
Footwork
1:23.663 (+2.115)
_______12_______
Mark Blundell
Tyrrell
1:23.703
Mark Blundell
Tyrrell
1:23.703 (+2.155)
_______13_______
Martin Brundle
McLaren
1:23.858
Martin Brundle
McLaren
1:23.858 (+2.310)
_______14_______
Pierluigi Martini
Minardi
1:24.078
Pierluigi Martini
Minardi
1:24.078 (+2.530)
_______15_______
Michele Alboreto
Minardi
1:24.276
Michele Alboreto
Minardi
1:24.276 (+2.728)
_______16_______
Christian Fittipaldi
Footwork
1:24.472
Christian Fittipaldi
Footwork
1:24.472 (+2.924)
_______17_______
Éric Bernard
Ligier
1:24.678
Éric Bernard
Ligier
1:24.678 (+3.130)
_______18_______
Érik Comas
Larrousse
1:24.852
Érik Comas
Larrousse
1:24.852 (+3.304)
_______19_______
Olivier Panis
Ligier
1:24.996
Olivier Panis
Ligier
1:24.996 (+3.448)
_______20_______
Johnny Herbert
Lotus
1:25.114
Johnny Herbert
Lotus
1:25.114 (+3.566)
_______21_______
Andrea de Cesaris
Jordan
1:25.234
Andrea de Cesaris
Jordan
1:25.234 (+3.686)
_______22_______
Pedro Lamy
Lotus
1:25.295
Pedro Lamy
Lotus
1:25.295 (+3.747)
_______23_______
Olivier Beretta
Larrousse
1:25.991
Olivier Beretta
Larrousse
1:25.991 (+4.443)
_______24_______
David Brabham
Simtek
1:26.817
David Brabham
Simtek
1:26.817 (+5.269)
_______25_______
Bertrand Gachot
Pacific
1:27.143
Bertrand Gachot
Pacific
1:27.143 (+5.595)
_______26_______
Roland Ratzenberger
Simtek
1:27.584
Roland Ratzenberger
Simtek
1:27.584 (+6.036)
Paul Belmondo
Pacific
1:27.881 (+6.333)
Rubens Barrichello
Jordan
----

Zajímavosti

  • 200 GP pro vůz se startovním číslem 31
  • 600 bodů pro tým Tyrrell

Souhrn

Pole position Vítězství Nej. kolo Hat trick Vedení Chelem
X mark.png X mark.png
Ayrton Senna Michael Schumacher Damon Hill X mark.png Michael Schumacher Ayrton Senna Mika Häkkinen Gerhard Berger X mark.png
Williams FW16 Benetton B194 Williams FW16 X mark.png Benetton B194 Williams FW16 McLaren MP4-9 Ferrari 412T1 X mark.png
1'21.548 1:28'28.642 1'24.335 47 kol 5 kol 3 kola 3 kola
222.495 km/h 198.234 km/h 215.142 km/h 236,88 km 25.2 Km 15,12 km 15,12 km

Stav MS

  • GP - body získané v této Grand Prix
* Jezdec Body GP * Vůz Body GP * Stát Body GP
1 Michael Schumacher 30 10 1 Benetton 30 10 1 Německo 30 10
2 Damon Hill 7 1 2 Ferrari 16 6 2 Brazílie 10
3 Rubens Barrichello 7 3 Williams 7 1 3 Rakousko 10 3
4 Gerhard Berger 6 4 Jordan 7 4 Velká Británie 7 1
5 Nicola Larini 6 6 5 Sauber 7 3 5 Itálie 6 6
6 Mika Häkkinen 4 4 6 McLaren 4 4 6 Francie 4
7 Jean Alesi 4 7 Tyrrell 4 2 7 Finsko 4 4
8 Karl Wendlinger 4 3 8 Footwork 3 8 Japonsko 4 2
9 Ukyo Katayama 4 2 9 Larrousse 1
10 Christian Fittipaldi 3
11 Heinz-Harald Frentzen 2
12 Érik Comas 1

Poznámky

  1. Po Grand Prix San Marina 1994 přesto došlo při závodech Formule 1 ke dvěma tragickým nehodám, při kterých zahynuli hasič a traťový komisař. Při Grand Prix Austrálie 2001 zahynul po nehodě Jacquese Villeneuvea a Ralfa Schumachera traťový komisař Graham Beveridge. Při Grand Prix Itálie 2000 zahynul po hromadné nehodě v prvním kole hasič Paolo Ghislimberti.

Citace a reference

  1. 1,0 1,1 BBC News – 1994: Race ace Senna killed in car crash (anglicky)
  2. The Times – Ayrton Senna: The Last Hours (anglicky)
  3. 3,0 3,1 Hamilton, Maurice. Frank Williams. Macmillan, 232. ISBN 0-333-71716-3
  4. 4,0 4,1 The Times – Had Ayrton foreseen his death? (anglicky)
  5. SPURGEON, Brad. 5 Years After Senna's Crash, Racing Is Safer — Some Say Too Safe : Imola Still Haunts Formula One [php]. International Herald Tribune, 1999-04-30, [cit. 2007-10-15]. S. 2. Dostupné online. (anglicky) 
  6. 6,0 6,1 HAMILTON, Maurice. Frank Williams. [s.l.] : Macmillan. ISBN 0-333-71716-3. S. 234. (anglicky) 
  7. 7,0 7,1 A tragic weekend. The Times, 2004-04-19.  
  8. Autosport, 5. 5. 1994
  9. 9,0 9,1 Watson, John (Komentátor). (1994). Eurosport Live Grand Prix [TV]. Eurosport.
  10. HORTON, Roger. There's Something about Murray [online]. Autosport, 2000, [cit. 2007-10-15]. Dostupné online. (anglicky) 
  11. Grand Prix Results: San Marino GP, 1994 [online]. GP Encyclopedia, [cit. 2007-10-15]. Dostupné online. (anglicky) 
  12. Rider, Steve (Komentátor). (1994). San Marino Grand Prix [TV]. Londýn, Spojené království: BBC.
  13. "Secrets of Senna's black box." Senna Files. www.ayrton-senna.com (18. 3. 1997)
  14. Thomsen, Ian. "Williams Says Italy May Cite Steering In Senna's Death", International Herald Tribune, 1995-02-11
  15. "Autodromo Enzo e Dino Ferrari - Imola." www.gpracing.net192.com
  16. Wright, Peter. "Preview of 1995 Formula1 Cars", www.grandprix.com, 1995
  17. "Open Warfare." www.gpracing.net192.com
  18. David Tremayne, Mark Skewis, Stuart Williams, Paul Fearnley. „Track Topics“, Motoring News, News Publications Ltd.
  19. „Max went to Roland's funeral“, www.f1racing.net, 23. 4. 2004
  20. Hamilton, Maurice. Frank Williams. Macmillan, 276. ISBN 0-333-71716-3.
  21. "All six cleared in Senna trial." Senna Files. www.ayrton-senna.com (16. 12. 1997)
  22. "Faulty Steering Caused Crash!" Senna Files. www.ayrton-senna.com
  23. "Appeal absolves Head and Newey." Senna Files. www.ayrton-senna.com.
  24. "Senna death case back in court", BBC Sport, 28. 1. 2003
  25. "Top designers acquitted on Senna", BBC Sport, 27. 5. 2005
  26. NOVOTNÝ, M. Před deseti lety by Kubica nepřežil [asp]. lidovky.cz, 2007-06-12, [cit. 2007-10-15]. Dostupné online.  
  27. SÁRA, R. Dřív by se Kubica zabil, teď je bez šrámu [asp]. lidovky.cz, 2007-06-12, [cit. 2007-10-15]. Dostupné online.  

Externí odkazy

Série pěti článků Martina Zušťáka publikovaných v roce 2001 se detailně zabývá okolnostmi tragického závodního víkendu při Grand Prix San Marina 1994.