Gossamer Albatross

Z Multimediaexpo.cz

Gossamer Albatross v letu
Bryan Allen v kabině Gossamer Albatrossu
Výroba Gossamer Albatrossu
Gossamer Albatross

Gossamer Albatross byl druhým letadlem poháněným pouze lidskou silou, jehož konstruktérem byl Paul B. MacCready a prvním takovým letadlem, které přeletělo kanál La Manche. Nyní je součástí sbírky National Air and Space Museum (Národní letecké a kosmické muzeum) při The Smithsonian Institution a je vystaveno v Steven F. Udvar-Hazy Center v blízkosti mezinárodního letiště Dulles ve Washington, D.C., USA. Gossamer Albatross II, který byl vyroben jako záložní je vystaven v Museum of Flight (Muzeum letectví) v Seattlu, USA.

Obsah

Historie

Když v roce 1959 vypsal britský průmyslník Henry Kremer ocenění (a odměnu 50 000 £) pro konstruktéra letadla poháněného pouze lidskou silou, které bude schopno odstartovat, ve výšce minimálně 10 stop (3 metry) obletět trasu ve tvaru osmičky okolo dvou pilonů umístěných 0,5 míle (cca 800 metrů) od sebe, a opět přistát, dlouho nebyl nikdo schopen toto letadlo sestrojit. Teprve 23. srpna 1977 absolvoval na letišti Sahfter v Kalifornii určenou trasu pilot Bryan Allen s letadlem nazvaným Gossamer Condor. Tento stroj postavil tým společnosti AeroVironment Inc. okolo Paula B. MacCreadyho a Dr. Petera B.S. Lissamana. Henry Kremer následně vypsal novou cenu (odměna 100 000 £) a pro její získání nyní bylo potřeba přeletět kanál La Manche z Anglie do Francie. Podmínky splnil jako první opět tým Paula B. MacCreadyho, když když kanál La Manche úspěšně přeletěl Bryan Allen dne 12. června 1979.

Stavba letadla

Paul B. MacCready při vývoji Gossamer Albatrossu vycházel z již osvědčeného letadla Gossamer Condor. Místo duralu ovšem použil kompozit z uhlíkových vláken. Žebra křídla byla opět z pěnového polystyrenu, také byla použita potahová fólie mylar. Gossamer Albatross byl opět tzv. kachní koncepce, kdy řídící plochy jsou před kabinou pilota a vrtule je naopak vzadu a není tažná, ale tlačná. Byla změněna poloha pilota a zlepšeny aerodynamické vlastnosti. Další změny oproti Gossamer Condoru jsou zřejmé z níže uvedených technických specifikací.

Získání ceny

Získání první Kremerovy ceny se povedlo až na čtvrtý pokus a při prvním byl Gossamer Condor dokonce poškozen natolik, že další pokusy musely být odloženy o několik dní. Proto byl Gossamer Albatross pro přelet připraven ve dvou exemplářích. Pro pokus byl zvolen den 12. června 1979 a pilotem byl opět amatérský cyklista a pilot závěsných kluzáků Bryan Allen. Ten trať 35,8 km zvládl ve výšce 1,5 metru nad hladinou za 2 hodiny a 49 minut. Během letu dosáhl maximální rychlosti 28,96 km/h.

Po úspěšném letu byl Gossamer Albatross vystavován v různých muzeích USA, několik let byl zavěšen v centrálním atriu London Science Museum (Londýnské muzeum vědy), a nyní je vystaven v Steven F. Udvar-Hazy Center v blízkosti mezinárodního letiště Dulles ve Washington, D.C..

Záložní Gossamer Albatross II byl testován NASA a nyní je vystaven v Museum of Flight (Muzeum letectví) v Seattlu.

Technické údaje (porovnání s Gossamer Condor)

  • Rozpětí: 29,77 m (Gossamer Condor 29,25 m)
  • Plocha křídla: 45,34 m² (GC 70,6 m²)
  • Plocha řídícího křídla: ? (GC 8,64 m²)
  • Délka: 10,36 m (GC 9,14 m)
  • Výška: 4,88 m (GC 5,49 m)
  • Průměru vrtule: 3,60 m (GC 3,60 m)
  • Hmotnost (prázdná): 31,75 kg (GC 31,75 kg)
  • Hmotnost (maximální): 97,52 kg (GC 94 kg)

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Gossamer Albatross
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Gossamer Albatross