Škoda Octavia (1959)

Z Multimediaexpo.cz

Přejít na: navigace, hledání
Škoda 445/Octavia Super

Vůz Škoda Octavia se začal vyrábět v roce 1959. Vznikl modernizací vozů Škoda 440 respektive Škoda 445.

Obsah

Historie

Po úspěšném modelu Škoda 440, který zaznamenal ohlas i v zahraničí, se vedení automobilky Škoda rozhodlo pokračovat vozidlem postaveným na jeho základu. Vznikla tak Škoda Octavia. Vůz byl na první pohled velmi podobný svému předchůdci, protože karosérie zůstala až na určité detaily, jako jsou jsou přední maska, zadní světlomety apod., prakticky nezměněna. Uvnitř se však nacházelo hned několik nových prvků. Prvním novým prvkem je řešení přístrojové desky, která je nyní plošší a přehlednější. Druhým novým prvkem byla zcela přepracovaná přední náprava, která již nebyla odpružena příčným listovým perem, ale vinutými pružinami. To mělo za následek zlepšení jízdních vlastností a současně se zlepšila možnost seřizování geometrie nápravy. Zadní náprava zůstala víceméně původní, odpružená příčným listovým perem. Octavia měla všechna kola nezávisle zavěšená,což jí dávalo na tehdejší dobu vynikající jízdní vlastnosti.

V roce 1960 se objevuje nová karosářská varianta combi. Vyniká svým vnitřním prostorem a pomalu si získává srdce uživatelů.

V následujícím roce prochází Škoda Octavia vzhledovou modernizací, která je nejvíce patrná na zadní části vozu. Víčko nádrže již není vystaveno na odiv a je elegantně zakapotováno dvířky, otevíranými zevnitř vozu a hlavně vůz dostává na zadní blatníky elegantní "ploutvičky", které jsou zakončeny novými kryty světlometů ve tvaru kapky.

Kromě standardní Škody Octavia vznikají její ostřejší verze. Jsou to Škoda Octavia Super a Škoda Octavia TS, které jsou charakterizovány zvýšeným výkonem svých motorů.

Vozy Škoda Octavia se staly oblíbenými nejen v zemi svého vzniku, ale i v zahraničí. Na svou dobu se jednalo o levný, spolehlivý a dobře ovladatelný vůz. Verze s karosérií typu tudor se přestala vyrábět v roce 1964 a byla nahrazena novým typem Škoda 1000 MB, vozy s karosérií combi se ve výrobě udržely až do roku 1971, protože automobilka Škoda za ně neměla adekvátní náhradu.

Octavia a sport

Na počátku šedesátých let 20.století se vozy Škoda zúčastňují různých automobilových soutěží, včetně slavné Rally Monte Carlo. V roce 1961 se v Monaku finská posádka Keinänen - Eklund umístila na neuvěřitelném 6.místě absolutně a 1.místě ve skupině.

V roce 1962 se Rally Monte Carlo zúčastňuje již 16 Octavií s posádkami z osmi zemí. Stejně jako před rokem ve třídě jasně dominuje finský závodník Esko Keinänen a vítězí před čtveřicí vozů Alfa Romeo. V tomto roce nezústalo jen u úspěchu z Monaca. Skvělý výsledek se udál při sněhové rally ve Finsku,kde Eklund vybojoval s vozem Octavia TS čtvrté místo absolutně a úplně nejlepší výsledek přišel na finské Rally tisíc jezer, kde opět Esko Keinänen dokázal porazit všechny soupeře vyjma jednoho a celkově si dojel pro stříbro, přičemž jasně opanoval svou třídu.

Ani v roce 1963 nezůstala Octavia bez úspěchu. Do třetice se jí podařilo zvítězit ve své třídě v Monacu.Tentokrát díky norské posádce Gjölberg - Karlan jedoucí s Octavií TS

Galerie

Technické údaje

Motor

Zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV, umístěný podél za přední nápravou. Verze TS (Touring Sport) a TS 1200 měly oproti ostatním verzím dva karburátory Jikov 32 SOPc.

Tabulka technických dat

Model Octavia[1] Octavia Super[1] Octavia TS[1] Octavia TS 1200[1] Octavia Combi[1]
Roky výroby 1959–1964 1959–1964 1960–1962 1962–1964 1961–1971
Vyrobeno vozů [2] 150 042 79 489 2 273 54 086 (50 240)
Zdvihový objem 1 089 cm³ 1 221 cm³ 1 089 cm³ 1 221 cm³ 1 221 cm³
Výkon (SAE) 29,4 kW při 4200 ot./min
30,9 kW při 4500 ot./min (od 1961)
33 kW při 4200 ot./min
34,5 kW při 4500 ot./min (od 1961)
36,8 kW při 5500 ot./min 40,4 kW při 5100 ot./min 34,6 kW při 4500 ot./min
37,5 kW při 4500 ot./min (od 1969)
Spotřeba paliva 7,7 l /100 km 7,5–8 l /100 km 9 l /100 km 9,5 l /100 km 8,6 l /100 km
Nejvyšší rychlost 110 km/h
115 km/h (od 1961)
115 km/h
118 km/h (od 1961)
128 km/h 130–135 km/h 110–120 km/h
Rozměry
Pohotovostní hmotnost 920 kg 920–930 kg 940–965 kg
Celková hmotnost 1270 kg 1270–1280 kg 1340–1360 kg
Délka 4065 mm 4020 mm
Výška 1430 mm
Šířka 1600 mm
Rozvor 2390 mm
Rozchod 1200/1250 mm (vpředu/vzadu)
Pneumatiky 5,50×15 (5,90×15) 5,90×15 5,90×15

Reference

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 CEDRYCH, Mario René; NACHTMAN, Lukáš. ŠKODA - auta známá i neznámá. 2. vyd. Praha : Grada, 2007. 288 s. ISBN 978-80-247-1719-7. S. 144–150.  
  2. CEDRYCH, Mario René; NACHTMAN, Lukáš. ŠKODA - auta známá i neznámá. 2. vyd. Praha : Grada, 2007. 288 s. ISBN 978-80-247-1719-7.

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Škoda Octavia (1959)
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Škoda Octavia (1959)
Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Hlavní funkce
Navigace
Nástroje
Příspěvky a dary
Další informace