České aerolinie

Z Multimediaexpo.cz

České aerolinie, a.s. (ČSA) jsou národní letecká společnost České republiky, původně Československa, se sídlem na Ruzyňském mezinárodním letišti v Praze. Provozují pravidelné linky do řady evropských měst, destinací v západní Asii a severní Africe. Provozují také řadu charterových linek, na českém trhu patřily mezi největší charterové přepravce. Slouží také jako cargo dopravce. ČSA přepravily za rok 2009 5,5 milionu cestujících [1]. Společnost nikdy nevyplácela dividendy, po rekordní ztrátě 3,8 miliardy korun za rok 2009 musel stát upsat nové akcie za 2,5 miliardy korun.[1][2] ČSA má věrnostní program pro často létající cestující, nazvaný „OK Plus Frequent Flyer Programme“. Je členem aliance leteckých společností SkyTeam. Mezinárodní IATA kód společnosti je OK, ICAO je CSA. Slogan společnosti zní „V oblacích jako doma“ (At home in the skies).

Obsah

Historie

ČSA byly založeny 6. října 1923 československou vládou jako Československé státní aerolinie. O dvacet tři dní později se uskutečnil první let z Prahy do Bratislavy. Vzdálenost tehdy překonal šéfpilot Karel Brabenec strojem Aero A-14. V roce 1929 se společnost stala členem Mezinárodní sdružení leteckých dopravců (IATA). Zpočátku ČSA létaly jen na vnitrostátních tratích a první linka do zahraničí byla roku 1930 do Záhřebu. Později byly lety prodlouženy i do Rijeky a Dubrovníku. 11. září 1933 byla otevřená pravidelná linka ve směru Praha - Bukurešť, 2. září 1936 spojily ČSA Prahu s mezinárodním letiště Šeremetěvo v Moskvě.

7. dubna 1937 se základna ČSA přesunula ze Kbelského letiště na nově otevřené Ruzyňské mezinárodní letiště, jehož stavba byla oceněna zlatou medailí na Mezinárodní výstavě umění a techniky v Paříži. Od tohoto roku se také na palubách letounů ČSA začaly objevovat letušky. V roce 1938 začaly fungovat pravidelné spoje do Paříže, Říma, Budapešti a Bruselu.

Během Druhé světové války byla civilní doprava ČSA pozastavena. Letovou flotilu si převzala německá společnost Lufthansa. V roce 1946 ČSA zakoupily z válečných přebytků americké armády letadla Douglas DC-3, které v továrnách Avia postupně rekonstruovali na civilní dopravní verzi pro 21 cestujícich. ČSA taktéž obnovily všechny vnitrostátní linky a postupně otvíraly i mezinárodní linky. Po roce 1945 zahájily ČSA opět provoz, v poválečném období jako jediný letecký dopravce Československa. O dva roky později ČSA poprvé vstoupily do mezikontinentální letecké dopravy na linkách do Káhiry a Ankary.

2. listopadu 1957 přistálo na letišti v Ruzyni první proudové dopravní letadlo Tupolev Tu-104. Po roce 1960 začala společnost používat letadla značky Iljušin pro 84, 90 a až 110 míst. 13. února 1962 zahájily ČSA provoz na první transatlantické lince směřující z Prahy do La Havany, na které létalo čtyřmotorové turbovrtulové letadlo Bristol Britannia (pronajaté od kubánské letecké společnosti Cubana). Počátkem listopadu 1962 začaly ČSA provozovat lety se stroji Tupolev Tu-124, které ve flotile zůstaly až do roku 1972. V roce 1969 do flotily přibyl letoun Il-62, určený pro dálkové lety, který umožnil otevření linek na Blízký, Střední a Dálný východ, do západní Afriky, Kanady a USA. V roce 1970 byly díky Il-62 otevřeny linky ve směru Praha - Montreal - New York-JFK a Bratislava - Praha - Amsterdam - New York-JFK. Od roku 1971 začaly fungovat lety se stroji Tu-134 pro 76 míst. Celkem vlastnily ČSA těchto letounů 14. Tři poslední byly vyřazeny z provozu až v roce r. 1997. V roce 1974 přibylo do flotily pět letounů Jak-40, které ve vnitrostátní dopravě nahradily letouny Il-14 (později byly postupně vyřazovány díky prudkému růstu ceny ropy a velké spotřebě paliva). Mezi lety 1977 - 1987 nově vznikly pravidelné linky z Prahy a Bratislavy do Barcelony, Abú Dhabí, Dubaje, Hanoje, La Valletty, Jerevanu, Taškentu a Ho Či Minova města. V roce 1988 přibyly nové letouny Tu-154. V letní sezóně 1990 otevřely ČSA linku Praha - La Havana - Mexico City a Praha - Hamburg. Počátkem roku 1991 ČSA koupila první letadlo západoevropské výroby - Airbus A310-300 pro dálkové tratě. V tomto roce byla také otevřena linka z Prahy do Tel Avivu a Istanbulu. Na jaře 1992 přibyly do flotily ČSA čtyři turbovrtulová letadla ATR 72-202. V létě tr. bylo zavedených prvních pět letadel typu Boeing 737-500.

V srpnu 1992 byly ČSA transformovány na akciovou společnost se základním kapitálem 2,7 miliardy korun.[2] Přestože nikdy nevyplácely dividendy, vlastní kapitál společnosti počítaný podle českých účetních standardů postupně klesal a v roce 2009 dosáhl záporných hodnot. V říjnu 1994 byly do flotily nasazeny první dvě letadla typu ATR 42-320, V roce 1995pak přibyly letouny Boeing 737-400. V tomto roce byly otevřené linky z Prahy do Hannoveru a Stuttgartu. V roce 1996 začaly ČSA spolupracovat s americkou leteckou společností Continental Airlines. V roce 1997 byly do flotily dodány další tři letadla typu Boeing 737-500 a zároveň byly vyřazeny poslední tři letadla Tu-134A a letadla Tu-154M byly vyřazeny z pravidelných linek ČSA. Tyto letouny létaly jako chartery nebo nepravidelné linky do roku 2000. V roce 1998 byly otevřeny linky do Osla, Nice a Boloně. V roce 2000 ČSA zahájily přímý prodej letenek prostřednictvím internetu a byla ukončena nepravidelná přeprava cestujících pomocí letadel sovětské výroby. 25. března 2001 vstoupily ČSA do aliancie SkyTeam. Byla obnovena také linka z Prahy do Brna a Ostravy. V roce 2003 ovšem ČSA lety na brněnské letiště zase ukončily, aby je v roce 2005, po objevení se německé konkurence, opětovně zavedly.

V roce 2005 byly do flotily zařazena první dvě letadla Airbus A320-200 na pravidelnou dopravu a dvě letadla Airbus A321-200 na charterovou dopravu. V roce 2006 ČSA přepravily poprvé v historii rekordních 5,5 miliónů cestujících. Na jaře roku 2007 ČSA obdržely první dvě úplně nová letadla typu Airbus A319-100. V tomto roce ČSA zavedly novinku - Internetové odbavení (Internet check-in). V průběhu roku 2008 obdržely ČSA postupně čtyři úplně nová letadla Airbus A319-100. Ekonomická situace společnosti však neni tou dobou příliš dobrá, přes masivní prodeje majetku a úsporná opatření společnost upadá do miliardových ztrát. Bylo vypsáno výběrové řízení na prodej ČSA, nicméně v roce 2009 vláda po dohodě s odbory od prodeje odstoupila. V roce 2010 společnost ukončila mj. po 75 letech pravidelné linky do Velké Británie a vnitrostátní linku do Brna, kterou po nich převzaly CCA, které ji pro ČSA už několik let zajišťovaly. Od července/června 2011 má začít nová dálková linka do Hanoje, hlavního města Vietnamu. Tento pravidelný spoj, zavedený především díky silné vietnamské komunitě v Česku, bude létat třikrát týdně strojem Airbusem A319-100 s mezipřistáním v kazašském Almaty. Kromě osobní přepravy má tato linka fungovat také jako cargo s pronajatým letounem Boeing 747-400.

Letecká neštěstí

Podrobněji:

Ostatní viz: Letecké nehody v České republice a Československu a Letecké nehody českých strojů v zahraničí, pokud je v poznámce uvedeno „ČSA“.

Ředitelé ČSA

Funkční období Jméno
listopad 1990 – duben 1992 Oldřich Churain
červen 1992 – prosinec 1993 Jiří Fiker (prezident)
srpen 1992 – únor 1994 Georges Vejdovský (výkonný ředitel)
prosinec 1993 – srpen 1999 Antonín Jakubše
září 1999 – prosinec 2003 Miroslav Kůla
leden 2004 – leden 2006 Jaroslav Tvrdík
únor 2006 – říjen 2009 Radomír Lašák
od října 2009 Miroslav Dvořák

Destinace

Hlavní článek: Seznam destinací Českých aerolinií

V současnosti České aerolinie provozují 69 pravidelných linek na 3 kontinentech (4 domácí) a 46 charterových linek.

Charterové lety

Ke charterovým letům slouží v současnosti samostatná pobočka ČSA, cestovní kancelář HOLIDAYS Czech Airlines, která má k dispozici dva Boeingy 737-400 ve speciálních barvách kanceláře a dva Airbusy A321-200 ve starých barvách ČSA. V červnu 2007 ČSA podepsaly smlouvu s Exim Tours, největší českou cestovní kanceláří, o prodloužení smlouvy dosavadní o další tři roky. Podle dohody budou ČSA nadále poskytovat cestovní služby pro klienty Exim Tours (např. do Varadera na Kubě, Isla de Margarita ve Venezuele, ostrovů San Andres a Providencia v Kolumbii, La Romana v Dominikánské republice nebo do destinací v Egyptě, El Salvadoru, Tuniska a Řecka). Dne 11. května 2010 pro ČSA skončil leasing posledního dálkového letounu Airbus A310-300 a Exim Tours podepsala novou smlouvu s Travel Service od zimy roku 2010. V roce 2009 přepravily České aerolinie na charterových linkách 797 299 cestujících.

Flotila

Letová flotila Českých aerolinií
Typ Počet Objednávky Cestující Linky Poznámky Obrázek
B E Celkem
Airbus A310-300
4
<center>— <center>21 <center>219 <center>240 Dálkové lety Prodány v roce 2010 Na obrázku první A310 v nových barvách ČSA imatrikulace OK-YAC Airbus A310-300 na Ruzyňském letišti
Airbus A319-100 <center>8 <center>7 <center>14 <center>114 <center>128 Krátké lety
Středně dlouhé lety
Dálkové lety (Hanoj)
Airbus A319-100 vzlétá z Prahy
Airbus A320-200 <center>8 <center>— <center>8
<center>12
<center>150
<center>144
<center>158
<center>156
Krátké lety
Středně dlouhé lety
Airbus A320-200 přistává na letišti v Praze-Ruzyni
Airbus A321-200 <center>2 <center>— <center>52 <center>154 <center>206 Krátké lety
Středně dlouhé lety
Dálkové lety
Používány pro charterové lety Airbus A321-200 ve starých barvách přistává na letišti v Hurghadě
ATR 42-300 <center>1 <center>— <center>0 <center>47 <center>47 Krátké lety Očekává se jeho prodej ATR 42-300 ve starých barvách na letišti M. R. Štefánika v Bratislavě
ATR 42-500 <center>7 <center>— <center>0 <center>46 <center>46 Krátké lety Pronajaté od Air Contractors, jeden s nátěrem SkyTeam ATR 42-500 přistává na Ruzyňském letišti
ATR 72-202 <center>4 <center>— <center>0 <center>64 <center>64 Krátké lety Budou prodány v roce 2011 ATR 72-202 ve starých barvách přistává v Praze-Ruzyni
Boeing 737-400 <center>2 <center>— <center>8 <center>132 <center>140 Krátké lety
Středně dlouhé lety
Slouží Holidays Czech Airlines Všechny 400 prodány Boeing 737-400 vzlétá z letiště Londýn-Heathrow
Boeing 737-500 <center>8 <center>— <center>12 <center>90 <center>102 Krátké lety
Středně dlouhé lety
3 letadla budou prodány Boeing 737-500 přistává na Ruzyňském letišti
Saab 340B <center>2 <center>— <center>0 <center>33 <center>33 Krátké lety V minulosti pronajaté od Central Connect Airlines Saab 340B spoolečnosti Centra Connect Airlines

Průměrné stáří letadel flotily ČSA je 9,6 roku (25. říjen 2010). V roce 2010 skončil leasing posledních dvou Airbusů A310-300 na dlouhé tratě, které byly pro ČSA ztrátové a mluví se jejich možném nahrazení Boeingem 767 nebo Airbusem A340. Airbusy A310 byly největší stroje v historii ČSA, nejdelší let tímto typem proběhl v roce 2007 a se dvěma mezipřistáními směřoval na chilské mezinárodní letiště prezidenta Carlose Ibáñeze del Campo v Punta Arenas poblíž jižního polárního kruhu. Nejdelší let bez mezipřistání ČSA s A310 uskutečnily 31. Prosince 2008 ze San Salvadoru do Prahy (let trval 11 hodin a 5 minut a jeho délka přesáhla 10 000 kilometrů, což je za hranicí maximální nominální délky doletu letounu A310). Celkově nejdelší let ovšem ČSA podnikly 24. října 2009 s letounem Airbus A320-200, nesoucí označení OK-GEB, který podnikl téměř třicetihodinový let na ostrov Nová Kaledonie v jižním Tichomoří, kde létal pro místní společnost Aircalin.

Ekologické škody

V květnu 2009 vláda v demisi schválila příspěvek 27,2 milionu korun na odstranění ekologických škod, které svou činností způsobily České aerolinie na ruzyňském letišti, kde byla zjištěna kontaminaci pozemků chlorovanými uhlovodíky a ropnými uhlovodíky.[3]

Související články

Reference

  1. 1,0 1,1 Výroční zpráva za rok 2009
  2. 2,0 2,1 Obchodní rejstřík na justice.cz, IČ 45795908
  3. Vláda dá na odstranění ekologických škod po ČSA 27 milionů

Externí odkazy